خريد بک لينک
خريد سکه ساکر
home theater in Los Angeles
فلنج
Barabas Ropa de hombre
cero
پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک

پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک

دانلود پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد  در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک

پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد  در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک
دسته بندیحسابداری
فرمت فایلdoc
حجم فایل110 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل24

پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد  در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک

تخصیص کارآمد منابع شرکت برای رشد و حداکثرسازی ارزش سهامداران حیاتی است. مایرز و راجان (1998) بیان می کنند که دارایی های جاری به منافع مورد نیاز در کمترین هزینه نسبت سایر دارایی ها قابل تبدیل است. مطابق با تئوری نمایندگی دو دیدگاه درباره نقش مدیریت درباره حداکثر سازی ارزش وجود دارد. مطابق با دیدگاه اول، مالکیت مدیریتی بالا و حاکمیت داخلی خوب، تاثیر مثبتی بر ارزشیابی شرکت دارد (جنسن و مورفی، 1990).

دانلود پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد  در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
بررسی تاثیر سرمایه های انسانی بر کیفیت خدمات در مدیریت درمان تامین اجتماعی

بررسی تاثیر سرمایه های انسانی بر کیفیت خدمات در مدیریت درمان تامین اجتماعی

دانلود بررسی تاثیر سرمایه های انسانی بر کیفیت خدمات در مدیریت درمان تامین اجتماعی

بررسی تاثیر سرمایه های انسانی بر کیفیت خدمات در مدیریت درمان تامین اجتماعی
دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
حجم فایل116 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل25

بررسی تاثیر سرمایه های انسانی بر کیفیت خدمات در مدیریت درمان تامین اجتماعی

بیان مسئله

 تامین اجتماعی[1] حمایتی است كه جامعه در برابر نابسامانی های اجتماعی و اقتصادی ناشی از قطع یا كاهش شدید در آمد بر اثر بیكاری، بیماری، بارداری، از كارافتادگی سالمندی، فوت و همچنین افزایش هزینه درمان و نگهداری خانواده ( عائله مندی ) به اعضای خود ارایه می كند. دو راهبرد اصلی و رایج تامین اجتماعی در جهان؛ بیمه های اجتماعی و حمایت های اجتماعی است. درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم دو شیوه ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان تأمین اجتماعی است. درمان مستقیم شیوه ای از درمان بیمه شدگان تأمین اجتماعی است كه در آن بیمه شده ای كه دارای دفترچه درمانی معتبر است به یكی از بیمارستانها و یا مراكز بهداشتی - درمانی متعلق به این سازمان مراجعه و خدمات درمانی و پزشكی مورد نیاز را به صورت رایگان دریافت می كند.درمان غیرمستقیم نیز شیوه ای است كه در آن بیمه شده تأمین اجتماعی از خدمات درمانی بیمارستان ها و مراكز درمانی طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی در بخش دولتی و خصوصی استفاده می كند. اگر بیمه شده به مراكز درمانی طرف قرارداد تأمین اجتماعی مراجعه كند، تنها فرانشیز هزینه های درمانی را می پردازد. اما در مراجعه به مراكز غیرطرف قرارداد، باید كل هزینه های درمانی را خود پرداخت كند و دفاتر اسناد پزشكی تأمین اجتماعی، طبق تعرفه های مصوب هیأت وزیران درخصوص خدمات پزشكی، بخشی از هزینه های درمانی چنین بیمه شده ای را به او بازپرداخت می كنند(سالاری،1375).

فهرست مطالب

 

بیان مسئله. 4

اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

پیشینه تحقیق. 13

اهداف تحقیق. 20

سؤالات و فرضیه‏های تحقیق. 20

تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی.. 21

روش شناسی تحقیق. 22

جامعه آماری.. 22

روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 23

منابع مورد استفاده (به ترتیب حروف الفبا): 24

 

 


 

 


 

دانلود بررسی تاثیر سرمایه های انسانی بر کیفیت خدمات در مدیریت درمان تامین اجتماعی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)

بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)

دانلود بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)

بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)
سبک های مدیریت
سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان
عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)
دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
حجم فایل287 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل15

بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)

مقدمه

در سالهای اخیر عامل انسانی جایگاه محوری در موسسات، سازمانها و ادارات پیدا كرده است. این پدیده را میتوان بنیادی‌ترین تغییر دانست كه در دهه اخیر در نگرشهای مدیریتی بوجود آمده است.مدیریت به عنوان یک پدیده اجتماعی ضروری، در عصر کنونی چنان سیطره خود را بر عرصه‌های مختلف زندگی مردم تثبیت کرده که کمتر پدیده‌های با چنین شتابی گسترش یافته است.

"مدیریت" نه تنها در نظام مدرن و متمدن کنونی و در نتیجه تامین نیازهای بنیادین جوامع از لحاظ اقتصادی نهفته است، بلکه نشان دهنده ریشه‌های اعتقادی جوامع متعدد و نهایتاً مؤید نظریه امکان نظارت بر زندگی و معیشت انسان از طریق سازماندهی سیستماتیک منابع انسانی و اقتصادی است که عوامل انسانی ‌و اقتصادی را برای بهبود زندگی فردی و ‌اجتماعی متشکل می‌سازد. " مدیر" باید دانش‌پژوه‌و درعین حال هنرمندی باشد‌ که‌ به سبب وقوفش بر دانش مدیریت و شیوه‌های مختلف مدیریت نیز تحت تاثیر ویژگیهای فردی، بتواند با بهره‌گیری مطلوب و بهینه از کلیه امکانات موجود از قبیل: نیروی انسانی، اختیارات سازمانی، تجهیزات و سرمایه، سازمان متبوع خود را در جهت تحقق اهداف تعیین شده هدایت و رهنمون سازد. مسئولیت خطیر مدیریت و مدیری باید به افرادی سپرده شود كه ضمن برخورداری از ویژگیهای شخصیتی خاص، شیوه‌های مدیری و مدیریت مناسب را به كارگیرند و از نظر اخلاقی نیز الگو باشند.عملکرد کارکنان یک سازمان همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) حاصل تدابیر و راهبردها و سبکهای مدیر یا مدیران آن سازمان است که بر مبنای دانش، تجربه، خلاقیت و ... مدیر اتخاذ می‌شود.

 بنابراین با وجود پذیرش نقش مؤثر یک مدیر و سبک مدیریت او در عملکرد کارکنان یک سازمان همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، و این نکته که بروز مشکلات و حل مشکلات در هر سطحی ارتباط مستقیم با توانایی‌ها و سبکهای مدیریت دارد، انجام پژوهش‌هایی در این رابطه با موضوع‌های مختلف لازم می‌آید. که بنده به بررسی تأثیر سبکهای مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد اردبیل پرداخته‌ام.

فهرست مطالب

 

 

مقدمه. 4

بیان مسئله. 5

اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

اهداف پژوهش... 7

فرضیه های پژوهش... 7

مدل مفهومی پژوهش... 8

تعاریف مفهومی و عملیاتی.. 9

تعاریف مفهومی.. 9

تعاریف عملیاتی.. 9

روش پژوهش... 10

جامعه آماری و روش انتخاب نمونه. 10

. 10

شیوه اجرای پژوهش... 11

ابزار پژوهش... 11

روش تجزیه و تحلیل داده ها 12

منابع. 13

 

دانلود بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

پروپوزال بررسی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تفکیک نوع صنعت

پروپوزال بررسی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تفکیک نوع صنعت

دانلود پروپوزال بررسی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تفکیک نوع صنعت

پروپوزال بررسی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تفکیک نوع صنعت
دسته بندیحسابداری
فرمت فایلdoc
حجم فایل389 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل25

پروپوزال بررسی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تفکیک نوع صنعت

الف- عنوان تحقیق

1- عنوان به زبان فارسی:

بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تفکیک نوع صنعت

 

2-  عنوان به زبان انگلیسی/(آلمانی، فرانسه، عربی):

تذكر: صرفاً دانشجویان رشته‏های زبان آلمانی،‌فرانسه و عربی مجازند عنوان پایان‏نامه خود را به زبان مربوطه در این بخش درج نمایند و برای بقیه دانشجویان، عنوان بایستی به زبان انگلیسی ذكر شود.

 

The effect of ownership structure on the performance of listed companies in Tehran Stock Exchange for the Separation of Technology

 

ب – تعداد واحد پایان‏نامه: 6 واحد

 

ج- بیان مسأله اساسی تحقیق به طور كلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق به صورت مستند) :

 

برای سالیان متمادی در گذشته، اقتصاددانان فرض می كردند كه تمامی گروه های مربوط به یك شركت سهامی برای یك هدف مشترك فعالیت می كننداما در 30 سال گذشته موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروه ها و چگونگی مواجهه شركت ها با این گونه تضاد ها توسط ( تئوری نمایندگی ) اقتصاد دانان مطرح شده است.این موارد به طور كلی، تحت عنوان در حسابداری مدیریت بیان می شودطبق تعریف جنسن و مك لینگ رابطه نمایندگی قراردادی است كه براساس آن صاحب كار یا مالك، نماینده یا عامل را از جانب خود منصوب و اختیار تصمیم گیری را به او تفویض می كند(جنسن  1976).

موضوع اصلی در مباحث ساختار مالكیت، " مساله نمایندگی"  می­باشد چرا كه تضاد منافع بین مدیران و سهامداران منجر به ایجاد هزینه­های نمایندگی می­شود. مالكیت پراكنده (غیرمتمركز) به این خاطر موجب بروز مساله نمایندگی در شركتها می­شود كه توانایی و انگیزه­های سهامداران برای كنترل كردن مدیریت ضعیف خواهد شد. سهامداران به طور قانونی شركت را در مالكیت خود دارند ولی آنها هیچ انگیزه­ای برای مالكیت یا كنترل شركت ندارند زیرا سهم آنها اندك است. اگر كار كنترلی یكی از سهامداران باعث عملكرد بهتر شركت شود، آنگاه سایر سهامداران به امید اینكه دیگر سهامداران كار كنترلی خود را به خوبی انجام می­دهند، خود را درگیر كار كنترلی نخواهند كرد. علاوه بر این سهامداران معمولا در شركتهای مختلفی سرمایه­گذاری می­كنند تا ریسك را از طریق تنوع بخشیدن كاهش دهند. آنها در واقع به امید سودهای آتی سهامشان سرمایه­گذاری می­كنند نه به امید آینده بهتر شركت. بنابراین مالكیت غیر متمركز (پراكنده) انگیزه­ها را برای كنترل مدیران تضعیف می­كند. بعلاوه سهامداران پراكنده توانایی اینكه مدیریت را به طور اثر بخش كنترل كنند، ندارند چرا كه اطلاعات كافی و تخصص لازم را به منظور اتخاذ تصمیمات صحیح ندارند.در مقابل، مالكیت متمركز به صورت قابل توجهی در سهامداران عمده ایجاد انگیزه می­كند كه كار مدیریت را كنترل كنند. هر چه قدر سهم سهامداران عمده افزایش می­یابد، به موازات آن انگیزه­های آنها برای بهبود عملكرد شركت و كنترل مدیریت بیشتر می­شود. علاوه بر آن، انجام عملیات موزون و هماهنگ توسط سهامداران عمده آسانتر از سهامداران پراكنده است(مهدوی ،1384).

نافع كاملا آشكاری از مالكیت متمركز وجود دارد ولی بحث­هایی در جهت خلاف آن نیز صادق است :اول اینكه سهامداران عمده به طور معمول ریسك­گریز هستند. مالكیت پراكنده، قابلیت نقد شوندگی بهتر سهام را موجب می­شود و ایجاد تنوع به منظور ریسك­پذیری كمتر را برای سرمایه­گذاران فراهم می­كند. در مقابل با وجود ریسك گریزی زیاد، وقتی كه شركت بزرگتر و بزرگتر می­شود، تمركز مالكیت ریسك زیادی را به سهامداران عمده تحمیل می­كند كه سبب بروز مشكلات بالقوه سرمایه­گذاری می­شود.دوم اینكه وقتی كنترل بیش از حد توسط مالكیت متمركز صورت می­گیرد، ذینفعان داخلی (مدیران و كاركنان) را از سرمایه­گذاری­های پرهزینه دلسرد می­كند.(البته ادعای مغایر با نظریه بالا می­تواند بدین صورت باشد كه : شركتهایی كه دارای سهامداران عمده می­باشند، تمایل بیشتری دارند كه از سرمایه­گذاری­های تخصصی و پرهزینه حمایت كنند. سهامداران عمده چون دسترسی به اطلاعات دارند، لذا صبورانه­تر سرمایه­گذاری می­كنند چون آنها دیدگاه بلند مدت­تر دارند. این امر مدیریت را تشویق می­كند تا در طرح­های بلند مدت سرمایه­گذاری كنند). لذا اثر تمركز مالكیت بر تصمیم­های سرمایه­گذاری دو تئوری نامعلوم است.سوم اینكه مالكیت متمركز ممكن است سبب بروز مشكل نمایندگی به نحوی دیگر شود و آن اینكه : تعارض و اختلاف بین سهامداران عمده و سهامداران جزء پدید آید. سهامداران عمده انگیزه­های لازم را به منظور استفاده از موقعیت كنترلی خود را خواهند داشت تا منافع خاص خود را با هزینه سهامداران جزء بدست آورند.علاوه بر بحث تمركز مالكیت ، ماهیت مالكان نیز در ارتباط با مساله نمایندگی می­باشد. كنترل­ها وقتی اثر بخشی بیشتری خواهد داشت كه سهامداران كنترل كننده شركت ، دانش و تجربه كافی در زمینه­های مالی و تخصصی مربوطه را داشته باشند كه عموما شركتهای سرمایه­گذاری و سرمایه­گذاران نهادی، منابع و توانایی لازم را جهت كنترل مدیریت به طور صحیح دارا هستند(حسینی،1387).

 

د - اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی كه در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد):

 

در روابط نمایندگی، هدف مالكان حداكثرسازی ثروت است و لذا به منظور دستیابی به این هدف بر كار نماینده نظارت می كنند و عملكرد او را مورد ارزیابی قرار می دهند . در این صورت، سؤال مطرح این است كه : آیا متفاوت بودن ساختار مالكیت شركت ها بر عملكرد آنها تأثیر د ارد؟ یعنی، اگر مالكان شركت را گروه های مختلف، مانند دولت، مؤسسات مالی، بانك ها و شركت های دیگر تشكیل دهند، عملكرد آنها چگونه خواهد بود؟ و وجود كدامیك از این تركیب های متفاوت مالكیت، در بهبود عملكرد شركت مؤثرتر است؟ با دستیابی به جواب این سؤال ها می توان به منظور بهبود عملكرد شركت، اقدامات مناسب تری را به عمل آورد و تصمیم گیرندگان و سرمایه گذاران نیز به منظور دستیابی به عملكرد بهینه برای واحدهای اقتصادی، به تركیب مالكان شركت ها توجه خواهند كرد .بنابراین، بررسی رابطه ی بین ساختار مالكیت و عملكرد شركت برای ارزی ابی بهتر و دقیقتر استفاده كنندگان از عملكرد مدیران ضروری به نظر میرسد.

امروزه واژه راهبری (حاكمیت) شركتی یك مفهوم مورد توجه و در حال تكوین در دنیای كسب و كار است. راهبری شركتی شالوده روابط شركت با گروه­های ذینفع است. راهبری شركتی در سطح خرد دستیابی به اهداف شركت و در سطح كلان، تخصیص بهینه منابع جامعه را در نظر دارد (بدری ، 1387). استقرار مناسب ساز و كارهای راهبری شركتی موجب جذب و تخصیص بهینه منابع، افزایش كارایی عملیاتی، استیفای حقوق ذینفعان مختلف و رشد سرمایه­گذاری پایدار از طریق جلب اعتماد سرمایه­گذاران می­شود (حسینی و خرازی ، 1387).

ساختار مالكیت از موضوعات اساسی در بحث راهبری شركتی می­باشد. تحقیقات قبلی نشان داده كه داشتن ساختار مالكیت مناسب با توجه به شرایط محیطی كشورهای مختلف فرق می­كند و الگوی یكسانی در كلیه كشورها حاكم نیست. بررسی نتایج خصوصی­سازی در كشورهای بلوك شرق نشان می­دهد كه عدم تمركز مالكیت به كاهش كارایی شركت­های خصوصی­سازی شده انجامیده است.

 


 Jensen

  Agency  Problem


 

دانلود پروپوزال بررسی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تفکیک نوع صنعت






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
http://cero.ir/users/view.aspx?id=322804&s=22338




ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
بررسی تأثیر تدریس مشارکتی و سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس قرآن

بررسی تأثیر تدریس مشارکتی و سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس قرآن

دانلود بررسی تأثیر تدریس مشارکتی و سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس قرآن

بررسی تأثیر تدریس مشارکتی و سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس قرآن 
تدریس مشارکتی و سخنرانی 
تاثیر تدریس درس قرآن
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس قرآن
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایلdoc
حجم فایل308 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل90

بررسی تأثیر تدریس مشارکتی و سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس قرآن

مقدمه

یكی از نیازهای جدی زندگی در دنیای پرشتاب امروز كه حجم و سرعت تحولات و دگرگونی های آن در تمام قرون و اعصار بشر بی سابقه است، شكل دادن به تحولات و نوآوری های آموزشی و در سطع دبستانی و پیش دبستانی است. چرا كه این امر شاید یكی از مؤثرترین زمینه های است كه ما را قادر می سازد تا فاصله خود را با تحولات و دگرگونی های جهانی كمتر كنیم. در عصر حاضر كه تكنولوژی با سرعت سرسام آموزی پیش می رود، جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند افرادی هوشمند، خلاق و نوآور است. یكی از وظایف نظام آموزشی، پرورش افرادی است كه دارای اندیشه انتقادی و خلاق هستند و توانایی حل مسئله و گشودن گروهها و معضلات را دارند، نه انباشت اطلاعات و دانش های كه به سرعت منسوخ خواهند شد. بدین ترتیب لازم است كه معلمان برای تدریس روشهای را بكار ببرند كه ممكن است با روشهای كه خود آنها آموزش دیده اند، بسیار متفاوت باشد. یعنی آنها باید دانش آموزان را به صورت فعال و متفكر در فرایند یادگیری دخالت دهند.  معلمان نردبانهایی را در اختیار دانش آموز می گذارند تا به سطوح درك و تفكر صعود كنند ولی این خود دانش آموزان هستند كه باید از این نردبانها بالا بروند. براین اساس، تدریس یعنی درگیر ساختن دانش آموز در امر یادگیری. بعبارت دیگر تدریس یعنی وادار كردن دانش آموز به مشاركت فعال در فرایند ساختن دانش. یك معلم نه تنها نیازمند دانش موضوعی در ضمینه تدریس می باشد بلكه محتاج آن است كه بداند دانش آموزچگونه یاد می گیرد و چگونه می توان آنها را به یادگیرندگانی فعال تبدیل كرد. بنابراین تدریس خود درك نظام مند از یادگیری می باشد و هدف تدریس نه تنها انتقال دانش بلكه تبدیل دانش آموز از یك دریافت كننده ی منفعل دانش دیگران به سازنده فعال دانش خود و دیگران می باشد و این مهم امكان پذیر نیست مگر با مشاركت فعال دانش آموز. در این پژوهش علاوه بر معرفی انواع روش تحقیق به مقایسه میزان تأثیر روش تدریس سنتی (سخنرانی) با یكی از روشهای فعال تدریس، یعنی روش بحث گروهی (مشاركتی) بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی یا ارتباطی دانش آموزان پرداخته می شود. منظور از شیوه سنتی شیوه سخنرانی است كه شیوه ای استاد محور است و دانش آموزان در كلاس، شنونده محض صحبتهای استاد هستند و درگیری و مشاركت بسیار اندكی در امر تدریس دارند و شیوه مشاركتی شیوه بحث و گفتگوی گروهی دانش آموزان كه در آن دانش آموزان با بحث ها و گفتگو باهم به كسب اطلاعات می پردازند و در آن دانش آموزان بخشی از تدریس  محسوب 
می شوند و در امر یادگیری خود سهیم هستند. امید است نتایج این پژوهش نقطه شروع مناسبی برای تغییر رویكرد آموزشی از «استاد محوری» به «دانش آموز محوری» و از «یاددهی استاد» به «یادگیری دانش آموز» در موسسات آموزشی ایران باشد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                           صفحه

فصل اول. 1

مقدمه. 2

بیان مسئله. 4

اهمیت و ضرورت پژوهش... 5

اهداف پژوهش... 7

سوالات پژوهش... 7

8............................ فرضیه های پژوهش

کلیات تحقیق.. 9

فصل دوم. 13

مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 13

تقسیم بندی روش تدریس... 14

شیوه مشارکتی.. 20

شرایط لازم برای روش مشارکت گروهی.. 23

مشاهده گران بحث گروهی. 24

انواع گفتگو و مشارکت ها 26

انواع روش های یادگیری مشارکتی.. 26

ویژگی های کلاس مشارکتی.. 28

چالش کلاس های مشارکتی.. 28

مزایای روش مباحثه ای.. 30

راهبردهای افزایش مشارکت... 30

فعالیت های پیشنهادی.. 33

پیشنهادهای عملی جهت بکار بستن یافته ها 34

روش های نوین تدریس درس عربی.. 36

روشهای ایجاد علاقه به زبان عربی.. 38

پیشینه نظری پژوهش... 39

نظریه های تدریس (شناخت نظریه ها ی انواع در تدریس) 42

پیشینه عملی.. 49

فصل سوم. 53

جمع آوری داده ها 53

جامعه آماری.. 54

نمونه آماری.. 54

روش نمونه گیری.. 54

ابزار اندازه گیری.. 54

پرسشنامه. 55

فصل چهارم. 56

تجزیه و تحلیل داده ها 56

فصل پنجم. 85

بحث و نتیجه گیری.. 85

نتیجه گیری.. 86

خلاصه ای از تحقیق و نتیجه گیری.. 87

منابع و ماخذ. 90

ضمائم. 91

پرسشنامه. 92

دانلود بررسی تأثیر تدریس مشارکتی و سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس قرآن






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

بررسی تاثیر روش تدریس فعال(همیاری)در وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی

بررسی تاثیر روش تدریس فعال(همیاری)در وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی

دانلود بررسی تاثیر روش تدریس فعال(همیاری)در وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی

بررسی تاثیر روش تدریس فعال(همیاری)در وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی
تاثیر روش تدریس فعال(همیاری) 
تدریس فعال(همیاری)در وضعیت تحصیلی
بررسی تاثیر روش تدریس تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایلdoc
حجم فایل190 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل29

بررسی تاثیر روش تدریس فعال(همیاری)در وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی

مقدمه

عصر کنونی را عصری می دانند که هدف از آموزش و پرورش تنها انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید نیست.بلکه رسالت آموزش و پرورش را ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها شناخت ها و در نهایت رفتار انسان ها می دانند.

در این راستا معلم نقش بسیار مهم و اساسی را بر عهده دارد زیرا علاه بر نقش هدایتی حمایتی تقویتی سازمان دادن به فعالیت های یادگیری دانش آموزان و رشد هماهنگ ابهاد وجودی آنان نیز به عهده اوست.

معلم برای رسیدن به اهداف تعیین شده در فرایند آموزش دو مسیر اصلی را در پیش رو دارد استفاده از روش های سنتی و غیر فعال و یا استفاده از روش های تدریس فعال و کاربردی.

علمای تعلیم و تربیت پس از سال ها تحقیق و تجربه به این نتیجه رسیده اند که موثرترین روش آموزش فعال کردن خود دانش آموز است که از طریق روش علمی بهتر میسر می گردد.یعنی دانش آموز به کمک تفکر و قوای ذهنی خود که در فطرت هر انسانی نهفته است(مانند کنجکازی حدس مقایسه نتیجه گیری تصور تخیل و ...)می تواند مشکلی را شناسایی و برای آن راه حل را به مرحله اجرا بگذارد و به نتیجه برسد.

 

در این نوشتار مختصر سعی بر این است که نقش روش های تدریس فعال و کاربردی در فرایند آموزش در حد توان تبیین گردد.امید است مورد قبول حق قرار گیرد.

چون عنوان مقاله نقش روش های تدریس فعال و کاربردی در فرایند آموزش به عنوان کارامدترین روش اثربخشی در کلاس است ابتدا تعریفی از روش "روش تدریس فعال"و "روش تدریس غیر فعال "ارائه می گردد.

پس از والدین و اعضای خانواده، مربیان و معلمان و اعضای مدرسه بیشترین تأثیر را در تربیت کودکان دارند. کودکان در سنین پایین تحت تأثیر والدین خود هستند، اما وقتی وارد مدرسه می شوند از معلمان خود اثر می پذیرند. معلمان باید بدانند که افکار، رفتار و گفتار آنان سرمشق دانش آموزان است(امینی،1391).

معلم بعد از پدر و مادر با نفوذترین افراد، در امر تربیت کودک و نوجوان است. دانش آموزان بویژه دانش آموزان دوره ابتدایی، شدیداً تحت تأثیر معلم خود قرار دارند و رفتار او را الگو قرار می دهند. معلم با روح و جان دانش آموز سر و کار دارد و به همین جهت به عنوان یک الگوی محبوب و مطاع پذیرفته می شود. دانش آموزان همه اعمال و رفتار معلمان و مدیر و حتی مستخدم مدرسه را زیر نظر دارند و از طرز برخورد آموزگاران با مدیر، معلمان با یکدیگر، معلمان با خدمتکاران مدرسه و معلمان با دانش آموزان درس می گیرند(امینی،1387).

 فضای تعلیم و تربیت زیر پوشش عناصر گوناگونی قرار دارد که همه آنها می توانند برای شاگردان، الگو و سرمشق باشند، مانند حیاط مدرسه، فضای کلاس، معلم، مدیر، ناظم، شاگردان و همه پدیده هایی که در مدرسه به چشم می خورد با شاگردان مدرسه پیوند و تماس دارند. اما هیچ عنصری در مدرسه همانند معلم و به اندازه او نمی تواند الگوساز باشد.(امینی،1391).

مغز کودک، نوجوان و جوان مانند دوربین عکاسی است. کودکان در دوران کودکی خود از عقل پیروی نمی کنند بلکه تابع احساسات و تقلید هستند. آنان در این سنین قیافه، تُن صدا، بی ادبی یا ادب در کلام و بالاخره همه گفتار و کردار بزرگ ترها را به طور ناخودآگاه تقلید می کنند. از آن جا که کودکان بیشتر وقت خود را در خانه و یا مدرسه سپری می کنند، پدر و مادر و معلم می توانند با کردار و گفتار خود، آنها را تحت تأثیر قرار دهند و شخصیت کودک را بسازند(امینی،1391).


فهرست مطالب

 مقدمه. 5

بیان مسئله. 7

اهمیت و ضرورت تحقیق. 9

اهداف کلی : 12

اهداف اختصاصی : 12

فرضیه های تحقیق. 12

تعاریف نظری: 14

تعریف روش... 14

تعریف روش تدریس فعال. 14

تعریف روش تدریس غیر فعال. 14

تاریخچه روش های تدریس فعال. 14

ادبیات تحقیق. 15

حیطه‌های شناختی.. 15

الــگـــوهــا 16

مراحل. 17

مراحل. 18

روش تحقیق. 23

جامعه آماری و نمونه آماری.. 23

روش تجزیه و تحلیل داده ها 23

ابزار گرد آوری اطلاعات.. 24

محدودیت‌های بکارگیری روشهای تدریس فعال. 24

فهرست منابع. 28

 

 

 

 

 

 



دانلود بررسی تاثیر روش تدریس فعال(همیاری)در وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
بررسی تاثیر پایگاه اجتماعی در نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان

بررسی تاثیر پایگاه اجتماعی در نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان

دانلود بررسی تاثیر پایگاه اجتماعی در نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان

بررسی تاثیر پایگاه اجتماعی در نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان
بررسی تاثیر پایگاه اجتماعی
گذراندن اوقات فراغت دانشجویان
دسته بندیعلوم اجتماعی
فرمت فایلdoc
حجم فایل191 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل72

بررسی تاثیر پایگاه اجتماعی در نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان

مقدمه

یکی از عرصه­هایی که زندگی روزمره را بازنمائی می­کند و قدرت و مقاومت را در زندگی انسانها به نمایش می­گذارد ، عرصه­ی فراغت است . فراغت عرصه­ای است که اختیار و آزادی انسانها در آن عرصه بیشتر قابل اعمال است در نتیجه برخلاف کار که انضباط بیشتری را ایجاب می­کند ، فضای مناسبی برای مقاومت در برابر رویه­های فرهنگی جا افتاده و برای پدید آوردن روال­ها و کردارهای جدید است ، از اینروست که گفته­اند فراغت می­تواند فرهنگ ایجاد کند و هویت افراد را آشکار سازد .برخی از پژوهشگران بر این باورند که پدیده­ی فراغت در سرتاسر تاریخ زندگی بشر وجود داشته و خاص زمان مشخصی نیست اما برخی دیگر فراغت را پدیده­ای میدانند که با تمدن صنعتی پیوند دارد و معتقدند که دارای دو ویژگی و شرایط خاصی است که عبارتند از  :

1)     تحت تأثیر مراسم اجباری و الزامات فرهنگی و اجتماعی نیست . ( براون ، 1996 ، ص 92 )

2)     از سایر فعالیت­های ضروری زندگی روزمره نظیر خوردن متفاوت است . ( دومازید ، 1372 ، ص 56 )

چنانچه این دو شرط ملاک باشد اوقات فراغت در جوامع صنعتی وجود نداشته زیرا افراد در گذراندن فراغت خود نظیر تفریحات و سرگرمی نوعی تابع الزامات فرهنگی اجتماعی بوده­اند . ( فکوهی ، ناصر ، 1382 )

واقعیت آن است که امروزه وجود و اهمیت به آن هم نتیجه­ی رشد صنعت و هم نتیجه­ی جامعه­ی مصرفی بوده است . فعالیت­های اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی از آن به مثابه آینه­ی فرهنگ جامعه یاد میکنند به این معنی که چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگیهای فرهنگ آن جامعه است و از این نظر گاه کوششی برای شناسائی چگونگی گذران اوقات فراغت در یک جامعه با یک گروه اجتماعی حائز اهمیت ویژه­ای است . ( چگونگی پرداختن به فعالیت­های فراغت در بین جوانان و نوجوانان ، شریفیان، مسعود ، ص 5 )

فهرست مطالب

 

فصل اول

فهرست مطالب.. ج‌

فصل اول. ذ‌

مقدمه. 1

بیان مسأله. 2

ضرورت و اهمیت تحقیق. 4

هدف از انجام تحقیق. 5

اهداف تحقیق. 5

هدف کلی.. 5

اهداف جزئی تحقیق. 5

فصل دوم. 7

تعریف نظری.. 8

بررسی تئوریک یا نظری موضوع پروژه 8

مفهوم فراغت.. 8

تعریف فراغت ( اوقات فراغت ) 8

اوقات فراغت  : 9

اوژه در تعریف فراغت میگوید. 9

تقسیمبندی اوقات  : 10

عوامل موثر در گذراندن اوقات فراغت.. 11

عوامل اقتصادی.. 12

عوامل فرهنگی.. 13

عوامل سیاسی و سیاستگزاریهای دولت در امر اوقات فراغت.. 15

اسلام و اوقات فراغت.. 15

اوقات فراغت در ایران پس از اسلام. 16

مباحث نظری در خصوص موضوع تحقیق. 17

آراء جامعهشناسان. 17

دیوید رایزمن.. 17

مفهوم فراغت.. 19

مفهوم اوقات فراغت از دیدگاه چند نظریه پرداز. 19

چارچوب نظری « دیدگاهها » در مورد اوقات فراغت.. 20

الف)   دیدگاه ایده آلیسم ( Idealism ) 20

ب)   دیدگاه رئالیسم ( Realism ) 21

ج)   دیدگاه پراگماتیسم ( Progmatism ) 21

د)   دیدگاه اسلام. 22

سواد و اوقات فراغت.. 25

رابطه سواد والدین با اوقات فراغت فرزندان. 25

خانواده و اوقات فراغت.. 26

پایگاه اجتماعی (Social Status) 27

رابطه نقش و پایگاه اجتماعی و مفاهیم همسو. 28

پایگاه اجتماعی متجانس و غیرمتجانس... 29

منشا پایگاه اجتماعی و انواع آن. 29

عوامل تعیین‌کننده پایگاه اجتماعی.. 30

پیشینه تحقیق. 31

پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور. 33

فرضیه های تحقیق. 33

فصل سوم. 35

روش پژوهش... 36

جامعه آماری.. 36

ابزار اندازه گیری.. 36

تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه. 36

تعریف مفهومی و عملیاتی.. 37

فصل چهارم. 38

بخش اول : آمار نتایج توصیفی.. 39

قسمت دوم : آمار استنباطی.. 46

فصل پنجم. 54

خلاصه مطالب و نتیجه گیری.. 55

مشکلات و محدودیتهای تحقیق. 57

ارائه پیشنهادات.. 57

منابع مورد استفاده 58

دانلود بررسی تاثیر پایگاه اجتماعی در نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای و فضای مجازی بر روی میزان خشم و عزت نفس در نوجوانان و کودکان

بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای و فضای مجازی بر روی میزان خشم و عزت نفس در نوجوانان و کودکان

دانلود بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای و فضای مجازی بر روی میزان خشم و عزت نفس در نوجوانان و کودکان

بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای و فضای مجازی بر روی میزان خشم و عزت نفس در نوجوانان و کودکان
تاثیر بازیهای رایانه ای در نوجوانان و جوانان
تاثیر فضای مجازی بر روی میزان خشم و عزت نفس در نوجوانان و کودکان
تاثیر فضای مجازی بر روی نوجوانان و جوانان
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایلdoc
حجم فایل37 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل69

بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای و فضای مجازی بر روی میزان خشم و عزت نفس در نوجوانان و کودکان

پیشگفتار:

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای و فضای مجازی بر روی میزان خشم و عزت نفس نوجوانان و کودکان است

به دنبال آن است تا به بررسی اثرات و زیانهای بازیهای رایانه بپردازد بنابراین پژوهش حاضر در چارچوب نظری خود. از نظریه های مختلف ارتباطی بویژه نظریه هایی که به استفاده و بهره مندی از فضای مجازی و بازیهای زایانه ای تاکید دارند استفاده نموده است. بررسی تطبیقی میزان بهره مندی از شبکه های مجازی و عوامل مؤثر بر آن موضوعی اسن که این پژوهش به آن مبادرت نموده است. و امید وار است زمینه ی مناسبی برای تحقیقات مفصل تر را فراهم سازد. بدون شک این پژوهش بدون راهنمایی ها و کمک های فراوان استاد عزیز و راهنمایی های دیگر عزیزان به ثمر نمی نشست.

لازم و ضروری است از زحمات و تلاشهای این استاد محترم تشکر و قدر دانی نمایم و همچنین از کمک ها و یاری همسر عزیزم و به خصوص پدر و مادرم و خانواده ام که همیشه یار و یاورم در زندگی بوده اند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

فهرست مطالب

پیشگفتار

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مسئله

اهداف تحقیق

اهمیت و ضرورت تحقیق

تعاریف نظری

فصل دوم: ادبیات تحقیق

چهارچوب نظری تحقیق، پیشینه ی تحقیق

فصل سوم: بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری

پیشنهادات

منابع

 

دانلود بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای و فضای مجازی بر روی میزان خشم و عزت نفس در نوجوانان و کودکان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی عزت نفس در کودکان دوره پیش دبستانی

بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی عزت نفس در کودکان دوره پیش دبستانی

دانلود بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی عزت نفس در کودکان دوره پیش دبستانی

بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی عزت نفس در کودکان دوره پیش دبستانی
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی و شیوه های فرزند پروری بر عزت نفس و سازگاری رفتاری در کودکان دوره پیش دبستانی
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی  سازگاری رفتاری در کودکان دوره پیش دبستانی
دسته بندیعلوم اجتماعی
فرمت فایلdoc
حجم فایل98 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل12

 

مقدمه

دوران کودکی مهم ترین و حساس ترین دوران شکل گیری شخصیت فرد است بی توجهی به ان  نتایج جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت زیرا  پایه و اساس جامعه فردا را کودکان امروز تشکیل می دهند  در جامعه ای که کمتر به کودکان توجه می شود شود کودکان نابهنجار و بزهکاری بیشتری مشاهده می شود و معضلات اجتماعی بیشتری مشاهده می شود. 

با توجه به اهمیت و جایگاه کودکان ، بررسی مشکلات و رفع انها شایان توجه است یکی از مشکلاتی که دامنگیر کودکان است و به وفور مورد توجه  متخصصان بالینی و روانشناسان  قرار گرفته ، اختلال سلوک است .اختلال سلوك همواره توجه صاحب نظران رشته های مختلف را به خود جلب كرده است علت این امر شاید پیچیدگی و تنوع علل ایجادكننده اختلال سلوك از یك سو و تنوع مسائل رفتاری و پیامدهای آن در زمینه های مختلف از سوی دیگر باشداختلال سلوك مجموعة پایداری از رفتارهایی است كه با گذشت زمان شكل می گیرد و با علائمی مثل بی رحمی به حیوانات و مردم ، تخریب اموال ، نیرنگ ، فریبكاری ، دروغگویی ، دزدی ، تجاوز به حقوق دیگران مشخص می شوندچنین مسائلی ایجاد مشكلات جدی برای بیمار، خانواده و اجتماع خواهد كرد.

حداكثر شیو ع اختلال سلوك در دور ه كودكی و نوجوانی می باشد و میزا ن شیوع بر حسب نوع مطالعات مختلف و جمعیت های مورد مطالعه متفاوت است . در حدود6-16 در صد پسر ها و 2-9 در صد دختران زیر 18 سال مبتلا به این اختلال گزارش می شود و در برخی مطالعات شیوع كل آن را در جمعیت بین 8-16 سال حدود5-10 درصد می دانند(بورس و دالتون ،2004 ؛استینر،2000 ؛ هیل 2002) شیوع اختلال سلوك در مطالعه راترو همكاران 4% گزارش شده است(راتر و همکاران ،1970). بر اساس نحوه نمونه گیری ، تعریف بیماری و ابزار سنجش شیوع بین یك تا 16 درصد و نسب ت مرد به زن 5، 1 تا 3 گزارش شده است. در مطالعه سلیمی و همكاران كه در دانش آموزان 11-14 ساله جنوب لندن انجام شده 10% کل دانش آموزان دچار اختلال سلوك بودند، 9/8% دختران 7/12% پسران ، كه نسبت به مطالعات قبلی نسبت دختران افزایش یافته است (سلیمی ،1377). در مطالعه دیگری كه بر اساس پرسشنامه راتر انجا م گرفت ، شیوع اختلال سلوك بر اساس پرسشنامه معلم در دختران 5/19% و در پسران 3/29% گزارش شده است (ضیاءالدینی و  شفیع زاده ،1379). ودر پژوهش دیگری که توسط ضیاءالدینی و  همکاران انجام شد شیوع اختلال سلوك در پسران 2/13% و در دختران 3/7% بدست امد(ضیاءالدینی و  همکاران ،1386).

هیچ عامل واحدی نمی تواند رفتار ضد اجتماعی و اختلال سلوک کودک را توجیه کند. بلکه بسیاری ازعوامل زیستی- روانی- اجتماعی در پیدایش این اختلال نقش دارند. به طور کلی بدترین پیش آگهی اختلال   سلوک مربوط به کودکانی است که علایم را در سنین پایین تری بروز می دهند، تعداد بیشتری از علایم را دارند و این علایم را بیشتر بروز می دهند. این موضوع تا حدودی ناشی از آن است که مبتلایان به اختلال سلوک شدید ظاهراً در سال های بعدی زندگی بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات دیگر مثل اختلالات خلقی و اختلالات مصرف مواد هستند. می توان گفت هرچه اختلالات روانی همزمان در کسی بیشتر باشد زندگی او مشکل تر و آشفته تر خواهد بود(کاپلان و سادوک).

یکی از مسائلی که ممکن است در کودکان دارای اختلال سلوک وجود داشته باشد ضعف در خود پنداره است   خودپنداره را می توان درك فرد از خودش دانست كه در نتیجة تجربیات فرد با محیط و رابطة او با دیگران شكل میگیرد (رین و كانینگام ،2008) خودپنداره نظام پویایی است كه با اعتقادات، ارزشها، رغبت ها، استعدادها و تواناییهای فرد ارتباط دارداین عوامل به نوبه خود تعیین كننده مسیر زندگی فرد است (شفیع آبادی و ناصری، 1388). خودپنداره ارزیابی كلی فرد از شخصیت خودش استاین ارزیابی ناشی از ارزیابیهای ذهنی فرد از ویژگی های خود است كه ممكن است مثبت یا منفی باشدخودپنداره مثبت نشان دهنده این است كه فرد خودش را در مقام شخصی با نقاط قوت و ضعف می پذیرد و این امر موجب بالا رفتن اعتماد به نفس او در روابط اجتماعی می شودخودپنداره منفی منعكس كننده احساس بی - ارزشی و بی لیاقتی و نیز ناتوانی خود است(بونگ و اسكالویك2003)

ساختار خودپنداره همانگونه كه بسیاری از پژوهشگران اظهار داشتهاند، شامل » خودواقعی real self « (دیدگاه فرد از آنچه واقعاً هست) و »خود ایده آلideal self  «( تصور فرد از آنچه دوست دارد درآینده بشود) استهر چه اختلاف بین این دو كمتر باشد فرد از لحاظ روانی در وضع مطلوب تری به سر می برد(آلفلد-لیرو و سیگلمن ،1997) بدون شك اساسی ترین كلید شخصیت و رفتار انسان تصویری است كه فرد در ذهن خود از خویشتن داردحتی كارهای بزرگی كه انجام می دهیم بستگی به تصویری دارد كه از خود ساخته ایماگر تصویری كه از خود داریم اصلاح پذیر باشد مسلماً بر شخصیت و رفتارمان اثر خواهد گذاشتتصویری كه انسان از خود دارد استعدادهای او را در زمینه های گوناگون رقم می زند؛ لذا، هرچه تصویر بهتری از خود داشته باشیم مؤثرتر و خلاق تر خواهیم بود(رضاپور میرصالح و همکاران ، 1389).

زندگی تحصیلی، یكی از مهمترین ابعاد زندگی اشخاص است كه بر سایر ابعاد زندگی تاثیر فراوان دارددر این بین یكی از مسایل و مشكلات اساسی زندگی تحصیلی افراد و نظام آموزشی هر كشور، مساله ی افت تحصیلی  و پایین بودن سطح عملكرد تحصیلی دانش آموزان آن كشور است(زهرا كار، 1385 ). این پدیده، علاوه بر زیان های هنگفت اقتصادی،سلامت روانی فراگیرندگان را مخدوش می نمایدمنظور از افت تحصیلی، كاهش عملكرد تحصیلی درسی فراگیرنده از سطح رضایت بخش به سطح نامطلوب استعوامل مختلفی بر عملكرد تحصیلی افراد تاثیر می گذارند كه متخصصان تعلیم و تربیت آنها را به چهار دسته شامل عوامل فردی، عوامل آموزشگاهی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی تقسیم كرده اند (زهراكار،1384).

یکی از عواملی که می تواند عملکرد تحصیلی و خودپنداره افراد دارای اختلال سلوک را تحت تاثیر قرار دهد آموزش مهارت های اجتماعی می باشد.

سال های نوجوانی مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می روددر این دوره نیاز به تعادل هیجانی و عاطفی به خصوص تعادل بین عواطف و عقل، درک ارزش وجودی خویشتن خودآگاهی با انتخاب هدف های واقعی در زندگی، استقلال عاطفی از خانواده، حفظ تعادل روانی و عاطفی خویش در مقابل عوامل فشارزای زندگی و محیطی و برقراری روابط سالم با دیگران، کسب مهارت های اجتماعی لازم در دوست یابی، شناخت زندگی سالم و مؤثر و چگونگی برخورداری از آن مهم ترین نیازهای نوجوان می باشدبنابراین کمک به نوجوانان در رشد و گسترش مهارت های اجتماعی مورد نیاز برای زندگی مؤثر، ایجاد یا افزایش اعتماد به نفس در برخورد با مشکلات و حل آن و همچنین کمک به آنها در رشد و تکامل عواطف و مهارت های اجتماعی لازم جهت سازگاری موفق با محیط اجتماعی و زندگی مؤثر و سازنده در جامعه ضروری به نظر می رسند به سبب بروز مسائل خاص، این دوره، با نوعی سردرگمی همراه با کاهش عزت نفس، خود کم بینی و خودپنداره منفی همراه با احساس خشم و پرخاشگری همراه است که سبب کاهش فعالیت های طبیعی و تعاملات اجتماعی می شود. به وسیله آموزش مهارت های اجتماعی به نوجوان می توان وی را برای ادامه یک زندگی مطلوب یاری نمود. بنابراین توجه به نقاط مثبت، تقویت اعتماد به نفس و احساس خودباوری و خود ارزشمندی از مهمترین کارهایی است که بزرگان دین و علمای تعلیم و تربیت به آن توجه خاصی داشته اند. تکریم شخصیت چیزی است که نوجوانان سخت بدان نیاز دارنداز این رو ترغیب و تشویق نوجوان، ایجاد الگوهای رفتاری موفق، تقویت مهارت های اجتماعی وی، اجتناب از هرگونه رفتار تنبیهی و تحقیرآمیز و یاد دهی شیوه های صحیح غلبه بر ناملایمات زندگی از مهم ترین اقداماتی است که می توان در مسیر کمک به نوجوانان انجام داد نوجوانی که از لحاظ عاطفی در محیط خانواده مشکل دارد با هر محرک کوچکی برانگیخته می شود و پرخاشگری می کند لذا وقتی وارد اجتماع می شود نمی تواند با هر موقعیتی خود را سازگار سازدچنین فردی به راحتی مناسبات اجتماعی خود را برهم می زند و رفتاری از خود نشان می دهد که علامت عدم رشد وی در بعد اجتماعی است.براساس پژوهش های انجام شده عواملی نظیر، مهارت های اجتماعی)برقراری ارتباط مطلوب، ابراز وجود، همکاری، خودافشایی، خاتمه دادن، گوش دادن، پاداش و تقویت، انعکاس، توضیح دادن و حل مسئله(، تعیین و شناسایی ارزش های فردی در پیشگیری یا کاهش ابتلاء نوجوانان به انواع نابهنجاری های رفتاری – اجتماعی و اختلالات روانی و شخصیتی نقش مؤثری دارند.(نظری و حسین پور،1388). بنابراین باتوجه به اهمیت و ارزش آموزش مهارت های اجتماعی با اهداف پیشگیرانه و ارتقاء سطح سلامت و روان فقدان این مهارت ها باعث می شود که فرد در برابر فشارها و استرس ها رفتارهای غیر مؤثر و پرخاشگرانه روی آوردآموزش چنین مهارت هایی در کودکان و نوجوانان احساس کفایت، توانایی مؤثر بودن، غلبه کردن بر مشکل و افزایش خود پنداره،عملکرد تحصیلی, توانایی برنامه ریزی و رفتار هدفمند و متناسب با مشکل را به وجود می آورد.

دانلود بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی عزت نفس در کودکان دوره پیش دبستانی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,