خريد بک لينک
خريد سکه ساکر
home theater in Los Angeles
فلنج
Barabas Ropa de hombre
cero
تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
تحقیق حرکات اصلاحی

تحقیق حرکات اصلاحی

دانلود تحقیق حرکات اصلاحی

تحقیق حرکات اصلاحی
دسته بندیتحقیق
فرمت فایلdoc
حجم فایل95 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل122

تحقیق حرکات اصلاحی

فهرست مطالب

عنوان                                       صفحه

تعریف مفاهیم ..................................

1- حركات اصلاحی ................................

2- خط ثقل .....................................

3- مركز ثقل ...................................

4- صفحه شطرنجی ................................

5- خط شاقولی ..................................

6-هنجار وناهنجار ..............................

7- وضعیت بدنی استاندارد .......................

8- تعریف ارگونومی .............................

9- تست نیویورك ................................

مزایای وضعیت بدنی مطلوب .......................

علائم و نشانه‌های قابل رویت وضعیت بدنی نامطلوب ..

عواض وضعیت بدنی نامطلوب .......................

 علل عمومی وضعیت بدنی نامطلوب یا پاسچر ضعیف ...

 رهنمودهایی برای بهبود پاسچر یا وضعیت بدنی ....

عدم تعادل عضلانی ...............................

ساختار ستون فقرات و اندامها ...................

سیستم اسكلتی انسان ............................

 اهمیت بررسی ستون فقرات و ناهنجاریهای آن ......

نحوه شكل‌گیری ستون فقرات .......................

ساختار ستون فقرات .............................

 میزان استقامت ستون فقرات .....................

استفاده از شاخص‌ دلماس جهت بررسی وضعیت ستون فقرات   

بررسی تعامل عضلات ، مفاصل و خط ثقل بدن .........

 استفاده از خط شاقولی برای تشخیص ناهنجاریهای بدن   

ناهنجاریهای شایع ستون فقرات ...................

سركج ..........................................

سربجلو ........................................

 پشت كج .......................................

 نحوه اندازه‌گیری طول اندامهای تحتانی ..........

ارزیابی لگن ...................................

 پشت گرد ......................................

 كمر گود ......................................

 تست كوتاهی عضلات سوئز خاصره‌ای .................

تست كوتاهی عضلات چهار سر ران ...................

 تست كوتاهی عضلات همسترینگ .....................

 نحوه اندازه‌گیری قوس كمر ......................

پشت تابدار ....................................

كمر صاف .......................................

پشت صاف .......................................

كمرصاف ........................................

پشت صاف .......................................

 كتف بالدار ...................................

 ناهنجارهای شایع اندام تحتانی .................

اهمیت بررسی ناهنجارهای اندام تحتانی ...........

زانوی ضربدری ..................................

تست كوتاهی عضله كشنده پهن نیام ................

زانوی پرانتزی .................................

 زانوی خم .....................................

 زانوی عقب رفته ...............................

پای چرخیده به داخل ............................

پای چرخیده به خارج ............................

 پای واروس ....................................

كف پای صاف ....................................

كف پای گود ....................................

شست كج ........................................

انگشت چكشی ....................................

انگشت چنگالی ..................................

ناهنجاریهای شایع اندام فوقانی .................

اهمیت بررسی ناهنجاریهای اندام فوقانی ..........

 شانه نامتقارن ................................

 افزایش زاویه حمل ( كوبیتوس و الگوس ) .........

 كاهش زاویه حمل ( كوبیتوس واروس ) .............

 انگشت گردن قویی ..............................

 انگشت جا تكمه‌ا ی .............................

اصول ارگونومی در وضعیتهای نشستن – ایستادن - خوابیده - حمل اشیاء ...............................................

 روش نوین در ارزیابی ناهنجاریهای ستون فقرات ...

ارزیابی ناهنجاریهای جسمانی با استفاده از نرم افزار حركات اصلاحی ...............................................

 منابع.........................................


تعریف مفاهیم

 1- تعریف حركات اصلاحی :

حركات اصلاحی به مجموعه حركات كششی و تقویتی اطلاق می‌شود كه انجام آنها ، ضمن تقویت عضلات و یا ایجاد كشش در ‌آنها ، باعث تغییر شكل در جهت اصلاح مفاصل و عضلات و در نتیجه وضعیت بدنی می‌شود.

 در كودكان دبستانی و نوجوانان دوره راهنمایی در سنین رشد هستند و هنوز صفحه رشد (اپیفیز ) استخوانهایشان بسته نشده و قابل انعطاف است ، حركات ورزشی - اصلاحی بیشترین تاثیر را در اصلاح وضعیت قامتی دارد ، لذا توجه به حركات اصلاحی در این سنین از اهمیت خاصی برخوردار است .

 

 2- خط ثقل :

خطی فرضی است كه از مركز ثقل بدن در جلو مهره دوم خارجی عبور می كند خط ثقل بدلیل تاثیر در وضعیت تعادل بدن از جایگاه ویژه‌ای در مطالعه و ارزیابی برخوردار است .

 


3 - مركز ثقل یا مركزجاذبه بدن :

مركز جاذبه بدن در جلو مهره دوم خارجی قرار دارد و از محل تلاقی سه صفحه اصلی آناتومیكی حاصل می شود كه این صفحات عبارتند از صفحه تاجی ، صفحه سهمی و صفحه افقی ( عرضی ) .

در ناحیه‌ای كه این سه صفحه یكدیگر را قطع می‌كنند برآیند نیروهای وارده صفر است . در صورتیكه اختلالی در ساختار بدون بوجود آید مركز ثقل از محل خود جابجا شده و باعث وارد شدن فشارهای غیر طبیعی به بدن می‌شود .

 

4- صفحه شطرنجی :

 چهارچوبی است كه از وسط آن خط شاقولی عبور داده شده و عرض و طول آن قیطان‌های نازكی به فاصله 5 سانتی‌متر از یكدیگر قرار دارند ، با استفاده از این وسیله و تست مربوطه به آن به نام « نیویورك » می‌توان بسیاری از ناهنجاریهای ساده اسكلتی را تشخیص داد .

 

5- خط شاقولی :

 خطی است كه در وسط صفحه شطرنجی قرار دارد و با تنظیم آن بر نقاط شاخص بدن ، تغییر شكلهای وضعیتی بدن را می‌توان تشخیص داد .

 

6- وضعیت قرارگیری بدنی طبیعی وغیر طبیعی ( هنجار و ناهنجار )

 منظور از این دو واژه انطباق وضعیت بدنی فرد با معیارهای استاندارد است . طبیعی به معنای همسانی وضعیت بدنی با معیارهای موجود در منابع علمی ، و غیر طبیعی به معنای تفاوت وضعیت بدنی با این معیارها است به عبارت دیگر غیر طبیعی به معنای تفاوت آزمودنی با تست نیویورك و معیارهای موجود زیبایی شناسی است .

 

7- وضعیت بدنی استاندارد ( شاخص ):

نوعی از وضعیت بدنی است كه حداقل مقدار فشار و كشیدگی ( استرس واسترین ) را بر مفاصل و عضلات فرد وارد كرده و حداكثر كارائی بدنی را به همراه دارد كمترین میزان مصرف انرژی وجلوگیری از بروز خستگی زودرس و عدم اختلال عملكرد ارگانهای داخلی و كلیه بخش‌های بدن ، آمادگی برای انجام حركات مختلف و در نهایت عملكرد مناسب بدن از مزایای این وضعیت است .

این وضعیت بیش از ‌آنكه یك وضعیت متداول باشد یك وضعیت ایده آل است و در آن مركز ثقل بخشهای مختلف بدن مانند سر ، بالا تنه ، لگن خاصره و پا در یك راستا قرار می‌گیرند و مقدار نیروی اعمال شده توسط عضلات بدن در مقابل فشار جاذبه به تعادل رسیده بگونه‌ای كه فرد كمترین میزان مصرف انرژی را در آن وضعیت دارد .

 

8- ارگونومی :

 تعریف ارگونومی یا مهندسی فاكتورهای انسانی از دو كلمه ارگو به معنی كار و ( نومی ) به معنی قاعده وقانون مشتق شده است و در لغت به معنای « قوانین طبیعی كار » است . مهندسی فاكتورهای انسانی نام مترادف دیگری است كه به علت تعریف مفهومی ویژه ارگونومی به آن اطلاق می‌شود ، طبق تعریف به جای تناسب انسان با كار ، ارگونومی كوششی است در جهت تناسب كار با انسان ، هدف از این علم بهبود نحوه انجام كار ، روش‌های انجام كار ، و وسایل كار و منطبق كردن آنها با خصوصیات بدن و روان انسان است . 

دانلود تحقیق حرکات اصلاحی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
تحقیق رشد و تکامل حرکتی در طول عمر

تحقیق رشد و تکامل حرکتی در طول عمر

دانلود تحقیق رشد و تکامل حرکتی در طول عمر

تحقیق رشد و تکامل حرکتی در طول عمر
دسته بندیتحقیق
فرمت فایلdoc
حجم فایل71 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل135

تحقیق رشد و تکامل حرکتی در طول عمر 

رشد و تکامل حرکتی در طول عمر   کاتلین. م. هی‌وود

کاربرد رشد حرکتی را در بعد از دوره‌ی کودکی و تا پایان عمر جایز می‌دانیم.

مهارت‌های حرکتی به‌طور معمول در اواخر دوره‌ی نوجوانی و در دوره‌ی جوانی کامل می‌شوند.

واژه‌شناسی در رشد حرکتی

1) نمو (growth): معنی نمو افزایش کمی در اندازه است.

منظور از نمو جسمی افزایش توده یا اندازه جسم از طریق زیاد شدن واحدهای کامل زیستی است. یعنی واحدهایی که از پیش بخش‌های مختلف بدن را تشکیل داده‌اند. مثلاً پاها از نظر طولی بلندتر می‌شوند نه این‌که یک بخش تازه به پا اضافه شود.

موقعی که اندازه هر واحد یا قسمت در کل زیادتر شود، طول بدن با حفظ شکل خود، بیشتر می‌شود. دوره‌ی نمو جنسی (تغییر در اندازه مطلق) در انسان معمولاً از زمان لقاح تا سنین 22-19 سالگی است.

2) رشد (development): واژه‌ی رشد مکمل نمو است و دلالت بر فرایند تغییری می‌کند که دائمی است و به ظرفیت عملی سازماندار و خاصی منجر می‌شود. یعنی حالتی که فرد می‌تواند به طور کامل نقش موردنظر را انجام دهد.

رشد ممکن است به شکل تغییر کمی و کیفی یا هر دو رخ دهد. لذا رشد حرکتی فرآیندی سنی است که دائمی و دارای توالی بوده و در طی آن انسان از حرکات ساده به حرکات بسیار منظم، مهارت‌های پیچید‌ه‌ی حرکتی و در نهایت، انطباق مهارت‌ها که همراه با فرارسیدن پیری صورت می‌گیرد پیشرفت می‌کند. این فرآیند تنها به دوره‌ی نمو جنسی محدود نمی‌شود. رشد در طول عمر انسان تداوم دارد.

3) بالیدگی (maturation): این واژه به طور اخص مربوط به بالیدگی فیزیولوژیک یا جسمی است بالیدگی جسمی پیشرفت کیفی در ساختارهای زیستی است و امکان دارد به یافته اندام یا پیشرفت یک سیستم در بالیدگی عموماً از پیشرفت در راستای بالیدگی جسمی ناشی می‌شود که در واقع حالت بهینه یکپارچه‌شدن سیستم‌های مختلف بدن یک فرد و توانایی برای تولیدمثل است.

پیرشدن یا فرآیند افزایش سن: واژه‌ی پیرشدن علی‌رغم سن تقویمی بر فرآیند نمو در پیری دلالت می‌کند. به طور اخص پیرشدن فیزیولوژیک ما را به تغییرات مداوم ملکولی، یافته‌ای و ارگانیزمی ارجاع می‌دهد.

غیر از وقایعی مانند تولد و آغاز دوره‌ی ماهیانه، دوره‌های سنی از یکدیگر جدا نیستند و این نشانه‌ای از ماهیت دائمی بودن رشد و نمو و بالیدگی است.

سنین تقویمی برای دوره‌های مختلف رشد:

دوره‌ی رشد                 سن تقریبی

پیش از تولد

رویانی                    8-2 هفتگی

جنینی                     8 هفتگی تا تولد

نوزادی                    تولد تا 4 هفتگی

طفولیت                تولد تا 1 سالگی

کودکی

کودکی اولیه (پیش دبستانی)      6-1 سالگی

کودکی ثانویه (پیش نوجوانی)     10-6 سالگی

نوجوانی

دختران                    8 یا 10 تا 18 سالگی

پسران                     10 یا 12 تا 20 سالگی

بزرگسالی

جوانی                     40-18 سالگی

میانسالی              60-40 سالگی

سالمندی               60 سالگی به بالا

ملاک‌های مرحله‌ از دیدگاه پیاژه:

1) خصلت اصلی مرحله تغییر کیفی است یعنی این‌که آن مرحله شامل رفتار تازه‌ای شود که در مرحله‌ی قبل مشاهده نمی‌شد. (مثلاً کودکی که قبلاً نمی‌توانست با دو پا بپرد الان این عمل را انجام می‌دهد)

2) مراحل بعدی نتیجه‌ی پیوستگی و همجوشی مراحل قبلی است. خصلتی که به آن یکپارچگی مرتبه‌ای گویند. (مثلاً کودک از پرش با یک پا به پرش با دوپا پیشرفت می‌کند و هر مرحله روی مرحله‌ی قبل بنا می‌شود)

3) در هر مرحله رفتار به طور تدریجی ظاهر می‌شود و با رفتار مرحله‌ی قبل از طریق فرآیند تحکیم ترکیب می‌شود (مثلاً موقعی که کودک حرکت پرتاب کردن از بالای را یاد می‌گیرد این کار را ابتدا با قدم برداشتن در همان سمتی که دست پرتاب‌کننده قرار دارد و سپس در حالی که با پای مخالف قدم برمی‌دارد انجام می‌دهد)

4) کودک رفتار مرحله‌ی قبل را دوباره‌کاری می‌کند به‌طوری‌که پس از مدتی برگشت به مرحله‌ی قبلی غیرممکن می‌شود.

5) مراحل دوره‌های انتقالی هستند یعنی این‌که از یک مرحله به مرحله‌ی دیگر منجر می‌شوند لذا تنظیم وجود آن‌ها عملی نیست. (از مرحله‌ی 1 به 2 و از 1 به 3 نه از 1 به 3 و دوباره به 2)

6) کلیه‌ی افراد باید از طریق مراحل مشابه پیشرفت کنند و مراحل را نمی‌توان به صورت جهشی گذراند.

7) حرکت به طرف مرحله‌ی تازه با عدم تعادل بین ساختارهای ذهنی کودک و محیط تحریک می‌شود این فرآیند تعادل در پایان هر مرحله به طور نسبی پایدار است لیکن در دوره‌ی انتقال بین مراحل، ناپایدار می‌گردد. کودکان در پایان هر مرحله رفتار همسانی را نشان می‌دهند. لیکن هنگام انتقال به مرحله‌ی بعدی ممکن است رفتار ناهمسانی را به نمایش بگذارند.

8) فرد چیزی را که پیاژه کلیت ساختاری نامیده است به عنوان الگوی رفتاری در هر مرحله حفظ کرده از ارتباط بین آن‌ها واحد نظام یافته‌ای را به وجود می‌آورد تمامی شیوه‌های مختلف رفتار، خصلت‌های رفتاری آن مرحله را نشان می‌دهند.

9) برای افراد این امکان وجود دارد که الگوی رفتاری معین یا سطحی از تفکر را بدست آورند اما بلافاصله آن رفتار تازه را در کلیه‌ی وضعیت‌ها و کارهای ممکنی که در پیش‌رو دارند به کار نبرند، این فاصله‌ی زمانی درام کاربرد رفتارهای جدید در یک مرحله را رفتار جابه‌جا شده‌ی افقی گویند (تغییرات مرتبه‌ای در رفتار را که با این خصلت‌ها منطبق می‌شوند مراحل گویند)

دیدگاه‌های زیستی در برابر دیدگاه‌های روانشناختی:

معمولاً رشد از دو دیدگاه زیستی و روانشناختی ملاحظه می‌شود. در دیدگاه زیستی، بخش‌های مختلف بدن و بافت‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرند. این مطالعه در بعضی از اوقات در سطح سلول و در پاره‌ای از مواقع در سطح ارگانیسمی انجام می‌شود.

در دیدگاه روانشناختی، ا نسان در مقام یک موجود عاطفی و متفکر مطالعه می‌شود که رفتار او بازتابی از فرآیند رشد است.

نظریه‌های رشد:

1) دیدگاه بالیدگی: در دهه‌ی 1930 توسط آرنولد گزل مطرح شد.

نظر مهم او در مورد رشد، تحت تأثیر نظریه به بازپیدایی بوجود آمد- تصور ما از پدیدآیی فردی یا رشد انسان، بازتابی از پدید آیی نوعی اوست.

کزل معتقد بود که تاریخ هستی و تکامل انسان، تعیین‌کننده نظم و توالی ثابت رشد است و میزان توالی رشد به طور فردی تعیین می‌شود. او بالیدگی را به عنوان فرآیند کنترل شده از طریق عوامل درونی (ژنتیکی) و نه خارجی (محیطی) بیان کرد. او چنین تصور می‌کرد که عوامل محیطی به بطور موقت در میزان رشد تأثیر می‌گذارند. زیرا عوامل ارثی نهایتاً کنترل رشد را به عهده دارند.

سورتل مک گروه تغییرات رفتار حرکتی را ناشی از رشد دستگاه عصبی فرض کرد. او بالیدگی دستگاه عصبی مرکزی (CNS) را عامل راه‌اندازی برای ظهور مهارت‌های جدید دانست. (سیستم عصبی مرکزی، سیستم اصلی کنترل‌کننده است)

متخصصان رشد به سیستم عصبی به عنوان تنها دستگاهی که پیشرفت رفتار را راه‌اندازی می‌کند می‌نگرند در نقشی برای سایر سیستم‌ها قائل نیستند. و نیز رشد را یک تغییر کیفی می‌دانند.

2) دیدگاه توصیفی: این دیدگاه به توصیف کیفی حرکت و تغییر ضوابط گروه‌های سنی تأکید داشت.

الف) شاخه‌ی توصیفی- هنجاری: لپن شاد. گلاسو. رادیک (دهه‌ی 1950)

رشد حرکتی را می‌توان از طریق ضوابط گروه شی توصیف کرد.

هر چند این افراد تحت تأثیر دیدگاه بالیدگی قرار داشتند اما توجه خود را در تأثیرات رشد متمرکز کردند تا فرآیندهای اساسی رشد که در زمینه‌ی بدست آوردن نتایج مهم بود.

ب) شاخه‌ی زیست- مکانیکی: کلاسو و هالورسون (دهه‌ی 1960)

رشد حرکتی را می‌توان توالی پیشرفت در الگوهای حرکتی تعریف کرد.

رشد یک فرآیند کمی است.

3) دیدگاه رفتاری: بیشتر دیدگاه‌های رفتاری، فرد را یک موجود واکنشی می‌دانند که تحت تأثیر محرک‌های خارجی است و نسبت به آن‌ها خود واکنش نشان می‌دهد. از این نظر، ارتباط محرک و پاسخ واحدهای اساسی رفتار هستند.

نظریه‌ی یادگیری اجتماعی باندورا: باندورا به تقویت پاسخ نسبت به یک محرک به عنوان یک وسیله‌ی قدرتمند که می‌تواند رفتار را شکل دهد می‌نگرد. او هم‌چنین بسیاری از رفتارهای یاد گرفته شده را تقلید از مدل‌های موفقیت‌آمیز، نسبت می‌دهد. به عبارت دیگر، تقویت مشاهده‌ای به عنوان یک تقویت مستقیم بسیار ارزشمند است.

رفتارگرایان در مقابل طرفداران دیدگاه بالیدگی مثل کزل بر آثار محیطی در رشد تأکید دارند. باندورا این اصل مسلم رفتاری را در حد متوسط می‌داند. او به مفهوم تقابل بین فرد در محیط اصرار می‌ورزد.

از دیدگاه نظریه‌ی یادگیری اجتماعی: 1- از تقویت و پاداش برای پالایش رفتار و دستیابی به مدل درونی استفاده می‌شود. 2- رفتار با تقویت‌های مستقیم و تقلیدی شکل می‌گیرد.

4) از دیدگاه شناختی (ارگانیسمی): طرفدار اصلی این دیدگاه ژان پیاژه است. نظر او حاکی از ان است که فرد در محیط بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند به عبارت دیگر، بین فرد در محیط تعادل روی می‌دهد. که فرد غیرفعال نموده بلکه در مقابل جنبه‌های یعنی از محیط کاملاً فعال است.

اصول پایه: رشد شامل عملکرد افراد بر روی محیط زندگی خود است. فرد یک موجود کنشی است به تغییرات کمی و کیفی اعتقاد دارند.

دانلود تحقیق رشد و تکامل حرکتی در طول عمر






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
آناتومی‌ و كینزیولوژی‌ مفصل‌ Hip

آناتومی‌ و كینزیولوژی‌ مفصل‌ Hip

دانلود آناتومی‌ و كینزیولوژی‌ مفصل‌ Hip

آناتومی‌ و كینزیولوژی‌ مفصل‌ Hip
دسته بندیتحقیق
فرمت فایلdoc
حجم فایل52 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل128

 

آناتومی‌ و كینزیولوژی‌ مفصل‌ Hip

 

آناتومی‌ و كینزیولوژی‌ مفصل‌ Hip

 

كینزیولوژی‌

مفصل‌ هیژ یك‌ نمونه‌ از مفاصل‌ Ball and Socket     در بدن‌ می‌باشد كه‌ دارای‌ سه‌درجه‌ آزادی‌ و سه‌ محور حركتی‌ می‌باشد كه‌ محورهای‌ حركتی‌ مفصل‌ هیژ شامل‌ مواردزیر می‌باشد:

محور عرضی‌ Transverse كه‌ در صفحة‌ فرونتال‌ قرار دارد و حركت‌ flex و extحول‌ ان‌ انجام‌ می‌شود.

محور عمودی‌ Vertical كه‌ در وضعیت‌ نوترال‌ مفصل‌ منطبق‌ با محور مكانیكال‌اندام‌ تحتانی‌ می‌باشد و حركت‌ Rot حول‌ آن‌ انجام‌ می‌شود.

محور قدامی‌ خلفی‌ Ant. post كه‌ در وضعیت‌ ساژینال‌ قرار دارد و حركت‌ Abd وAdd حول‌ آن‌ انجام‌ می‌شود. علاوه‌ بر این‌ سه‌ محور دو محور دیگر نیز در اندام‌ تحتانی‌وجود دارد.

محور مكانیكال‌ mechanical این‌ محور از مركز مفاصل‌ اندام‌ تحتانی‌ میگذرد و به‌طور نرمال‌ با محور آناتومیك‌ ران‌ كه‌ از میان‌ تندی‌ خمود می‌گذرد زاویه‌ای‌ تشكیل‌ می‌دهدحدود 7-5 علت‌ ایجاد این‌ زاویه‌ فاصله‌ است‌ كه‌ بین‌ سر خمور و تند خمور بواسطه‌ی‌گردن‌ خمود ایجاد شده‌ است‌. در ناحیه‌ی‌ ساِ پا محور مكانیكال‌ و محور آناتومیك‌ بر هم‌منطبق‌ می‌باشند.

محور آناتومیك‌: این‌ محور در امتداد استخوانهای‌ اندام‌ مربوطه‌ می‌باشد محورآناتومیك‌ ران‌ و ساِ پا در امتداد هم‌ نمی‌باشند بلكه‌ با هم‌ زاویه‌ای‌ می‌سازند كه‌ به‌ طرف‌خارج‌ باد می‌شود و بنا زاویه‌ والگوس‌ فیزیولوژیك‌ (valgas angle) نامیده‌ می‌شود.

مفصل‌ هیژ از دو سطح‌ مفصلی‌ ساخته‌ شده‌ است‌ حفرة‌ استابولوم‌ و سر استخوان‌خمود.

خمود: بزرگترین‌ و قویترین‌ استخوان‌ بدن‌ است‌. سر استخوان‌ خمود حدود 23 سطح‌یك‌ كره‌ را می‌سازد و به‌ قطر 4 تا 5 سانتیمتر است‌. سر خمود به‌ طور كامل‌ توسط‌غضروف‌ مفصلی‌ پوشیده‌ شده‌ است‌. به‌ جز قسمت‌ كوچكی‌ در مركز آن‌ به‌ نام‌ Fovea كه‌محل‌ اتصال‌ لیگامان‌ Teres می‌باشد. غضروف‌ مفصلی‌ سر خمور در قسمت‌ داخلی‌ وفوقانی‌ ضخیمتر است‌ تا قسمت‌ peripheral سر خمود بواسطه‌ی‌ گردن‌ خمود به‌ طورمایل‌ به‌ طرف‌ داخل‌، بالا و جلو متوجه‌ است‌.

استابولوم‌: در سح‌ خارجی‌ استخوان‌ لگن‌ قرار دارد. درست‌ مثل‌ فیوژن‌ سه‌استخوان‌ ایسكیوم‌، ایلیوم‌ و پومیس‌ استابولوم‌ تقریبا به‌ اندازه‌ یك‌ نیمكره‌ می‌باشد و فقط‌قسمت‌ محیطی‌ ل‌آن‌ كه‌ به‌ شكل‌ نعل‌ اسب‌ است‌ دارای‌ پوشش‌ غضروفی‌ می‌باشد. قسمت‌مركزی‌ آن‌ بنام‌ حفره‌ی‌ استابولار (acetabular fossal) می‌باشد و فاقد پوشش‌ غضروفی‌می‌باشد و توسط‌ بافت‌ چربی‌ و لیگامان‌ ترس‌ پوشیده‌ است‌. قسمت‌ محیطی‌ آن‌ كه‌ دارای‌پوشش‌ غضروفی‌ می‌باشد در طرف‌ پائین‌ توسط‌ یك‌ بریدگی‌ عمیق‌ بنام‌ acetabularnothch قطع‌ شده‌ است‌ و به‌ آن‌ شكل‌ یك‌ نعل‌ اسب‌ داده‌ است‌. عمق‌ حفرة‌ استابولوم‌ توسط‌یك‌ لیدی‌ فیبروكارتیلاژی‌ به‌ نام‌acetabulum labrum  زیاد شده‌ است‌. این‌ لابودم‌ علاوه‌بر افزایش‌ عمق‌ حفره‌، به‌ نحوی‌ است‌ كه‌ سرخمود را دربر می‌گیرد و به‌ نگهداری‌ سرخموددر داخل‌ حفره‌ كمك‌ می‌نماید. غضروف‌ مفصلی‌ حفرة‌ استابولوم‌ در قسمت‌ خارجی‌ (به‌خصوص‌ فوقانی‌) ضخیمتر از قسمت‌ مركزی‌ می‌باشد. استابولوم‌ به‌ سمت‌ خارج‌، پایین‌ وجلو متوجه‌ است‌. در یك‌ مقطع‌ عمودی‌ از استابولوم‌ دیده‌ می‌شود كه‌ حفره‌ی‌ مزبور به‌طرف‌ پایین‌ متوجه‌ است‌ و زاویه‌ای‌ حدوده‌ ْ40-30 با صفحه‌ی‌ افقی‌ می‌سازد بطوریكه‌قسمت‌ فوقانی‌ حفره‌ مثل‌ سقفی‌ روی‌ سر خمود را می‌پوشاند. این‌ پوشش‌ و این‌ زاویه‌ فوِدر استابیلیتی‌ مفصل‌ نقش‌ مهمی‌ را دارد و میزان‌ آن‌ را توسط‌ زاویه‌ (W)wiberg اندازه‌می‌گیرند كه‌ حدود ْ30 می‌باشد.

سقف‌ حفرة‌ استابولوم‌ در زمان‌ W.B بیشترین‌ فشار را تحمل‌ می‌نماید، در نتیجه‌ هم‌غضروف‌ مفصلی‌ استابولوم‌ و هم‌ سرخمور در قسمت‌ فوقانی‌ از همه‌ ضخیمتر می‌باشد.

زاویه‌های‌ خمور: دو زاویه‌ بین‌ گردن‌ خمور و تند خمور وجود دارد. در سیر تكاملی‌،تندی‌ خمور، تنه‌ی‌ خمور به‌ تدریج‌ ext , med Rot , Add می‌شود، درحالیكه‌ سر و گردن‌خمور در وضعیت‌ اولیه‌شان‌ باقی‌ می‌مانند. Addتنه‌ خمود نسبت‌ به‌ سر و گردن‌ آن‌،اندامهای‌ تحتانی‌ را در زمان‌ ایستادن‌ روی‌ دوپا در وضعیت‌ موازی‌ قرار می‌دهد، medRot تند خمور، موندیلهای‌ خمور را در وضعیتی‌ متوجه‌ به‌ جلو قرار می‌دهد. ایجاد این‌زاویا ناشی‌ از انتقال‌ از حالت‌ چهار دست‌ و پا به‌ حالت‌ ایستاده‌ روی‌ دوپا می‌باشد.

a - در صفحه‌ فرونتال‌: در صفحه‌ی‌ فرونتال‌ گردن‌ خمور و تنه‌ی‌ خمود با هم‌زاویه‌ای‌ می‌سازند بنام‌ Neck - To - Shaft angle این‌ زاویه‌ ناشی‌ از ext , Add تندخمور نسبت‌ به‌ گردن‌ آن‌ می‌باشد كه‌ بتدریج‌ ایجاد شده‌ است‌. در نوزادان‌ این‌ زاویه‌ حدودْ150 می‌باشد. به‌ مرور زمان‌ به‌ علت‌ فشار وزن‌ در زمان‌ ایستادن‌ این‌ زاویه‌ كم‌ می‌شودبطوریكه‌ در بالغین‌ این‌ زاویه‌ حدود ْ125 و در افراد مسن‌ تا 120 هم‌ می‌رسد. در صورتیكه‌این‌ زاویه‌ بیشتر از حد نرمال‌ خود شود آن‌ را بنام‌ coxa valga و اگر كمتر از حد نرمال‌خود باشد به‌ coxa vara می‌گویند.

در صفحه‌ افقی‌ یا عرضی‌: در این‌ صفحه‌ بین‌ گردن‌ خمور و محور عرضی‌توندیلهای‌ خمور زاویه‌ای‌ ایجاد شده‌ است‌ بنام‌ زاویه‌ی‌ anteversion یا زاویة‌ torsion این‌زاویه‌ حدود ْ12 در بالغین‌ می‌باشد. این‌ زاویه‌ براثر med Rot تند خمور نسبت‌ به‌ سر وگردن‌ آن‌ ایجاد شده‌ است‌.

ارتباط‌ بین‌ سطوح‌ مفصلی‌ هیپ‌: در وضعیت‌ نوترال‌ ایستاده‌ سرخمور كاملاً توسط‌حفره‌ی‌ استابولوم‌ پوشیده‌ نمی‌شود و قسمت‌ قدامی‌ فوقانی‌ سر بدون‌ پوشش‌ می‌باشد.این‌ عدم‌ تطابق‌ سطوح‌ مفصلی‌ به‌ خاطر این‌ است‌ كه‌ محورهای‌ حفرة‌ استابولوم‌ و گردان‌خمور در امتداد هم‌ نمی‌باشند. برای‌ اینكه‌ سر كاملاً در داخل‌ حفره‌ جای‌ بگیرد بایستی‌خود وضعیت‌ چهار دست‌ و پا به‌ خود بگیرد. و این‌ خود دلیلی‌ بر این‌ می‌باشد كه‌ انسان‌ ازحالت‌ چهار دست‌ و پا به‌ حالت‌ ایستاده‌ تكامل‌ یافته‌ است‌.

ساختمان‌ داخلی‌ خمور و پلریس‌

خمور: بافت‌ و ساختمان‌ داخلی‌ خمور ناشی‌ از تطابق‌ این‌ استخوان‌ با استرس‌های‌مكانیكی‌ است‌ كه‌ بر آن‌ وارد می‌شود. در جهت‌ این‌ تطابق‌، یك‌ سری‌ ترابكولهای‌ استخوانی‌در امتداد خطوی‌ نیروی‌ وارده‌، شكل‌ گرفته‌ است‌. در انتهای‌ فوقانی‌ خمور (یعنی‌ سر وگردن‌ خمور) در سیستم‌ ترابكولی‌ ماژور و دو سیستم‌ ترابكولی‌ فرعی‌ وجود دارد. وزن‌بدن‌ كه‌ از طرطق‌ استابولوم‌ روی‌ سر خمور وارد می‌شود باعث‌ ایجاد یك‌ Bending forceمی‌شود كه‌ تمایل‌ دارد زاویه‌ بین‌ گردن‌ و تنه‌ خمور را كم‌ كند و یا به‌ عبارتی‌ باعث‌شكستگی‌ در محل‌ اتصال‌ گردن‌ به‌ تنه‌ شود. این‌ نیروی‌ Bending در قسمت‌ تحتانی‌ گردن‌ایجاد یك‌ Compressive stress و در قسمت‌ فوقانی‌ گردن‌ ایجاد یك‌ tensile stress می‌كند.

سیستم‌ ترابكولار داخلی‌ در جهت‌ نیروهای‌ كمپرسیو می‌باشد و سیستم‌ ترابكولارخارجی‌ در امتداد خطوی‌ نیروی‌ tensile قرار دارد، سیستم‌ ترابكولار فرعی‌ در برابرنیروهای‌ tensile ناشی‌ از انقباض‌ عضلات‌ Abdهیپ‌ مقاومت‌ می‌كنند

سیستم‌ ترابكولار ساكرواستابولار: از مفاصل‌ ساكروایلیاك‌ تا سرخمور كشیده‌شده‌ است‌ كه‌ خود شامل‌ دو دسته‌ می‌باشد، دسته‌ی‌ اول‌ در امتداد با سیستم‌ ترابكولی‌ماژور خارجی‌ سر و گردن‌ خمور می‌باشد و دسته‌ دوم‌ در امتداد سیستم‌ ترابكولی‌ ماژورداخلی‌ سر و گردن‌ خمور قرار دارد.

 

آنالیز نیروهای‌ استاتیك‌ وارد بر عناصر استخوانی‌:

در حالت‌ ایستادن‌ روی‌ دوپا: در این‌ حالت‌ وزن‌ بالاتنه‌ HAT در فاصله‌ای‌ ازاندامهای‌ تحتانی‌ وارد می‌شود و باعث‌ ایجاد یك‌ Bending force در روی‌ هر دو خمورمی‌شود. علت‌ این‌ فاصله‌، وجود گردن‌ خمور می‌باشد كه‌ محور آناتومیك‌ خمور را ازمحور مكانیكال‌ اندام‌ تحتانی‌ دور می‌كند، در این‌ حالت‌ نیروی‌ وزنی‌ كه‌ روی‌ هر سه‌ خموردر هر طرف‌ وارد می‌شود حدود نصف‌ وزن‌ HAT می‌باشد یعنی‌ حدود 13 كل‌ وزن‌ بدن‌.

در حالت‌ ایستادن‌ روی‌ یك‌ پا: در این‌ حالت‌ میزان‌ lood روی‌ سر خمور خیلی‌ بشتراز حالت‌ قبل‌ است‌ چون‌ اولاً وزن‌ پای‌ طرف‌ مقابل‌ هم‌ اضافه‌ شده‌ است‌ و در ضمن‌ از همه‌مهمتر این‌ كه‌ نیروی‌ Compresive ناشی‌ از انقباض‌ عضلات‌ Abd هیپ‌ كه‌ جهت‌ حفظ‌تعادل‌ هیپ‌ و لگن‌ وارد عمل‌ شده‌اند، هم‌ اضافه‌ شده‌ است‌ در نتیجه‌ كل‌ نیروی‌ وارد بر سرخمور حدود 5/2 برابر كل‌ وزن‌ بدن‌ می‌باشد.

كپسول‌ مفصلی‌، كپسول‌ مفصل‌ هیپ‌ بسیار قوی‌ و ضخیم‌ می‌باشد.

كه‌ اتصالات‌ كپسول‌. در سمت‌ داخل‌ به‌ لبة‌ حفرة‌ استابولوم‌، لیگامان‌ عرضی‌ و سطح‌خارجی‌ لابروم‌ استابولوم‌ متصل‌ می‌شود.

در سمت‌ خارج‌. در سمت‌ خارج‌ به‌ محیط‌ غضروف‌ مفصلی‌ سر خمور متصل‌نمی‌شود بلكه‌ اتصالاتش‌ به‌ این‌ صورت‌ است‌:

در جلو. در امتداد خث‌ ابنترتروكانتریك‌

در عقب‌: در محل‌ اتصال‌ ثلث‌ میانی‌ و خارجی‌ گردن‌ خمور و نه‌ به‌ كوست‌اینترتروكانتریك‌. انتهای‌ اتصال‌ در سمت‌ بالای‌ ناودان‌ اوبتراتور خارجی‌ می‌باشد.

 

كپسول‌ مفصلی‌ از 4 دسته‌ فیبر ساخته‌ شده‌ است‌.

 

دانلود آناتومی‌ و كینزیولوژی‌ مفصل‌ Hip






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
تحقیق دو ومیدانی

تحقیق دو ومیدانی

دانلود تحقیق دو ومیدانی

تحقیق دو ومیدانی
دسته بندیپژوهش
فرمت فایلdoc
حجم فایل38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل39

تحقیق دو ومیدانی

 

دوهای سرعت

اهداف

تعیین نمونه اصلی تكنیك دو سرعت و درك چگونگی افزایش سرعت

بازیها و حركات تمرینی

برای همه كارهای عملی دوهای با مانع و سرعت بایستی محدوده ای  متر روی چمن علامت گذاری شود تا بازیها و حركات تمرینی در آن اجرا گردد. این بازیها بایستی در برگیرنده بازیهای محلی شامل دویدن و دنبال كردن (مثلا گرگ و میش) به صورت گروهی و دو نفری باشد. حركات تمرینی، آن دسته تمریناتی را در بردارد كه در آنها گروه عضلات درگیر در دوهای سرعت به كار گرفته می شود.

 

مراحل آموزش

1.شروع ایستاده، افزایش سرعت تا رسیدن به گام دو سرعت

گام دو سرعت آن قسمت از دو سرعت است كه عمل دویدن با مرحله كامل پرواز اجرا می شود و بعد از شتاب گرفتن اتفاق می افتد.

  • در حالی كه پاها به اندازه عرض شانه ها از  هم فاصله دارند پشت خطی روی چمن بایستید.
  • اجازه دهید وزن بدن به جلو بیفتد و بتدریج در طی 40 متر تا رسیدن به 80 تا 90 درصد  حداكثر سرعت شتاب بگیرید.
  • به  آهستگی سرعت خود را كم كنید در حالی كه ضمن حركت خود را بالا نگه می دارید به صورت راه رفتن به عقب برگردید.

2. پاشنه به ران

  • به صورت آهسته دویدن به جلو حركت كنید پاشنه پا را به سرعت به طرف پشت ران بالا بكشید.

« لگن بالا،  پنجه بالا، پاشنه بالا». از كشیده شدن پا روی زمین احتراز  كنید.

3. زانو بلند

  • این حركت را می توان به صورتهای راه رفتن توام با جهش یا در حال دویدن اجرا كرد.
  • با قامتی راست زانو در حالی كه پنجه به طرف بالا جمع شده است تا حد موازی شدن ران با زمین بلند می شود.
  • پای اتكا مستقیم و بر حركت آهنگین (با ضربه های منظم) تاكید می شود.
  • حركت را تكرار كنید ولی این بار پاشنه پای آزاد را توام با عمل «پنجه زدن» یا  «پنجه كشیدن به» به سرعت پایین آورید.

4. گام جهشی با پای مستقیم

  • پنجه ها را بالا نگه دارید وضعیت جمع شدن پنجه بطرف ساق  و در موقع قرار دادن پا بر روی زمین  زانو مستقیم از روی یك پا بر روی پای دیگر جهش كنید.

5. گام جهشی

گام جهشی آهنگین (با ضربه منظم) از پایی به پای دیگر در حالی كه از پای آزاد  موازی با زمین  و پای عقب راست شده است.


6. دویدن در قید با كشیدن مقاومت

  • تسمه ای را برای بستن به كمر دونده سر دستی درست كنید.
  • مقاومتی مناسب و نه زیاد بطوری كه ورزشكار بتواند شكل خوب دویدن سرعت را بكار گیرد برقرار كنید.

 

7. اجرای دو 30  متر با شروع  جنگ

  • برای افزایش حداكثر سرعت از دوندگان سرعت برای اجرا استفاده كنید. با  شروع متحرك در مسافت 30 تا 40 متر 30 متر را با حداكثر سرعت بدوید به درستی (به تدریج) سرعت  خود را كم كنید.
  • حداقل 3 مرتبه 30 متر را با حداكثر سرعت بدوید. بین دو تكرار 5/1 دقیقه استراحت كنید.


استارت دوهای سرعت

اهداف

آشنایی با استارت نشسته با و بدون  بلوكهای استارت

 بازیها و حركات تمرینی

مانند بازیهای مربوط به دوهای سرعت ولی بازیهایی كه برای بهبود عكس العمل در شروع و شتابگیری مفیدند به آنها اضافه می شود.

مراحل آموزش

1. استارت از وضعیتهای مختلف

  • می توان بطور انفرادی و یا دو نفری یكی به دنبال دیگری اجرا شود.
  • استارت از وضعیت نشسته با پاهای مستقیم
  • استارت از وضعیت دراز كشیده به پشت بعد دراز كشیده رو به زمین
  • استارت از وضعیت دو زانو به زمین

2. عكس العمل از وضعیت استارت ایستاده

استارت ایستاده از پشت خط با   محركهای مختلف صوتی، دیداری و تماسی

3. استارت نشسته بدون استفاده از بلوكهای استارت

«بجای خود»:

پای  جلو به اندازه 5/1 برابر طول پا از خط شروع و پاها به اندازه 5/1 پا از هم فاصه دارند. دستها قدری بازتر از عرض شانه ها و پشت خط قرار دارند.

  • شانه ها بالای دستها

«حاضر»

  • لگن را حركت دهید تا قدری بالاتر از شانه ها قرار گیرد. قبل از عقب نشستن به وضعیت «بجای خود» 2 تا 3 ثانیه وضعیت خود را حفظ كنید.

حركت را به دفعات تكرار كنید ولی فرمان را از وضعیت «حاضر» بدهید و 10 تا 20 متر شتاب بگیرید.

4. استارت نشسته

 مانند حركت تمرینی شماره 3 ولی با استفاده از بلوكهای استارت 

دانلود تحقیق دو ومیدانی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
زندگی نامه ویگوتسكی

زندگی نامه ویگوتسكی

دانلود زندگی نامه ویگوتسكی

زندگی نامه ویگوتسكی
دسته بندیبیوگرافی
فرمت فایلdoc
حجم فایل16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل31

زندگی نامه ویگوتسكی 

زندگی نامه ویگوتسكی :

ویگوتسكی در پنجم نوامبر 1896 در شهر اورشا (ORSHA)در بخش  شمالی جمهوری بلوورس ، روسیه در یك خانواده متوسط یهودی پا به عرصه وجود نهاد پدرش، ویگودسكی (Vygodsky) كاركند بانك، و مادرش كه كدبانوی صاحب كمال و بسیار آگاه بود زندگی خود را وقف تربیت هشت فرزند خود كرد (1999) ویگوتسكی دومین فرزند این خانواده بود .

لثوی آموزش ابتدایی خود را در خانه و با آشپیتز (A.Ashpitz) ، معلم خانگی خود آغاز كرد ، كسی كه پیشتر به سبب فعالیتهای انقلابی اش به سیبریه تبعید شده بود . ویگوتسكی پس از گذراندن امتحانات آموزش ابتدایی وارد دبیرستان شد ودر آنجا بود كه آثار نبوغش بر همگان معلوم گشت . او به همه دروس عشق می ورزید و در همه آنها آنچنان دانش و مهارتی از خود نشان می داد كه هر یك از معلمانش وی را به ادامه تحصیل در رشته تخصصی خود تشویث می كرد ، اما ویگوتسكی بیش از همه به هنر تئاتر وادبیات و فلسفه گرایش داشت ، و بر خلاف دوستانش كه عموما اشعار تغزلی را دوست داشتند ، او با اشعار تراژیك الفت فراوان داشت ( به نقل از بلانك در مول ) .

ویگوتسكی افزون بر زبانهای آلمانی و روسی ، می توانست به چندین زبان دیگر، فرانسوی ، عبری و انگلیسی تكلم كند و بخواند.زبانهای لایتنی و یونانی را در دبیرستان فرا گرفته بود و زبان اسپرانتو را به خوبی بلد بود . حافظه قوی و تواناییهای ذهنی اش شگفتی همگان را بر می انگیخت و در تند خوانی و تحلیل اطلاعات ید طولانی داشت .

زمانی كه به سن پانزده سالگی پا نهاد ، همه او را «پروفسور كوچولو» صدا می كردند . و همواره نخستین كسی بود كه در محافل دوستانه آغازگر بحثهای فلسفی و علمی بود . در 1913 با كسب مدال طلا در امتحان ورودی دانشگاه مسكو قبول شد و نخست در رشته پزشكی ثبت نام نمود ، اما پس از یك ماه تغییر رشته داد و در دانشكده حقوق ثبت نام نمود ، و در سال 1971 تحصیل دراین رشته را به پایان برد و به شهر گومل ، جایی كه خانواده پدری زندگی می كرد ، عزیمت نمود و به عنوان معلم به تدریس دروس ادبیات ، منطق ، روان شناسی ، زیباشناسی ، تاریخ و هنر تئاتر پرداخت . با وجود وضعیت اسفبار شرایط اجتماعی زندگی كه بعد از انقلاب كمونیستی ، 1917 برروسیه مستولی شده بود ، روشنفكران صاحب نام و بی بدیل در كنفرانسها ، سمینارها ، جلسه های مباحث علمی در آمد و شد بودند .

دانش و تبحر ویگوتسكی همه كسانی را كه به سخنرانیهای وی درباره شكسپیر،جخوف ، تولستوی و یوشكین گوش می سپردند به حیرت وا می داشت . او در روان شناسی مجذوب عقاید فروید و جیمز بود : در زبان شناسی با عقاید هامبولت و «پوتب» نیا الفت داشت : در بحث تكامل و مطالعات تطبیقی جانوران به واگنر (vagner) ارادت می ورزید . انیشتین را به خاطر نظریه نسبیت اش ستایش می كرد .متفكران بزرگی چون بیكن ، دكارت ، اسپینوزا ، فویرباخ ، هگل ، ماركس ، انگلس در تكوین فلسفی اش سهم فراوانی داشتند.

دانلود زندگی نامه ویگوتسكی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
رابعه بنت كعب قدیمی ترین شاعر زن

رابعه بنت كعب قدیمی ترین شاعر زن

دانلود رابعه بنت كعب قدیمی ترین شاعر زن

رابعه بنت كعب قدیمی ترین شاعر زن
دسته بندیبیوگرافی
فرمت فایلdoc
حجم فایل164 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل6

رابعه بنت كعب قدیمی ترین شاعر زن

 رابعه بنت كعب قدیمی ترین شاعر زن

 

حضور زنان در تاریخ ادبیات هم همچون دیگر علوم كمرنگ و نامحسوس بوده و به ندرت در تاریخ و گذشته آن نامی از زنان به عنوان بنیانگذار یك سبك یا مكتبی خاص برده شده است كه دلیل آن به علت جامعه مردسالارانه و تعصبات مردانه چندان دور از ذهن نبوده است و حضور زنان در ادبیات و شعر هم كمرنگ بوده و به ندرت می توان در كتب قدیمی و تذكره ها نامی از زنان شاعر و ادیب را مشاهده كرد. قدیمی ترین شاعره كه در كتب از او نام برده شده، رابعه بنت كعب است كه متاسفانه در تمامی كتاب ها تعریف از او از چند خط نیز تجاوز نكرده است.

شاید به علت همین باورهای سخت آن زمان كه بسیاری از كارها و اعمال برای زنان ناشایست می دانستند، سرودن شعر و ابراز احساسات در قالب كلمات نیز در آن زمان كاری ناشایست و ناپسند بوده یا شاید زنان حق تحصیل یا خواندن و نوشتن نداشتند یا اگر خوش بینانه به این موضوع نگاه كنیم كه شاید زنانی شاعر بوده اند ولی به علت جو مردسالار آن زمان در كتاب های تذكره نامی از آنها برده نشده است. 

   اولین شاعره زبان دری كه در تذكره ها از او نام برده شده است، رابعه بنت كعب قزداری است كه هم عصر شاعر و استاد شهیر زبان فارسی رودكی بود و در نیمه اول قرن چهارم در بلخ حیات داشت. پدر او كه شخص فاضل و محترمی بود، در دوره سلطنت سامانیان در سیستان، بست، قندهار و بلخ حكومت می كرد. از تاریخ تولد رابعه اطلاعی در دست نیست; ولی پاره ای از حیات او معلوم است.
 این دختر دانشمند در اثر توجه پدر توانست تعلیمات خوبی را كسب كند و در زبان دری معلومات وسیعی حاصل كرد و چون ذوق شاعری داشت، شروع به سرودن اشعار شیرین كرد. عشقی كه رابعه نسبت به یكی از غلامان برادر خود در دل می پردازد، بر سوز و شور اشعارش افزوده و آن را به پایه تكامل رسانید. چون محبوب او غلامی بیش نبود و بنا بر آداب و رسوم آن دوران، رابعه نمی توانست امیدی به ازدواج با آن غلام داشته باشد، از زندگی و سعادت به كلی ناامید بوده، یگانه تسلی خاطر حزین او سرودن اشعار بود، كه در آن احساسات سوزان و هیجان روحی خود را بیان می كرد.

حارث، برادر رابعه كه بعد از مرگ پدر، حاكم بلخ شده بود، توسط یكی از غلامان خود كه صندوقچه بكتاش را دزدیده، به جای جواهرات و طلا در آن اشعار مملو از عشق و سوز و گداز رابعه را یافته و از این عشق آگاهی یافته، باوجود پاكی آن بر خواهر خود آشفته، حكم به قتل او داد و رابعه درسنین جوانی، با دل پر آرمان با دنیایی كه از آن جز غم و ناكامی نصیبی نداشت، وداع كرد. اگر چه جز تعداد بسیار محدود چیزی از اشعار رابعه باقی نمانده ولی آن چیزی كه در دست است بر لیاقت و ذوق ظریف او دلالت می كند و ثابت می سازد كه شیخ عطار و جامی در تمجیدی كه از اوكرده اند، مبالغه نكرده اند.

نمونه ای از اشعاررابعه : 

عشق او بازاند آوردم به بند

كوشش بسیار نامد سودمند 

عشق دریایی كرانه ناپدید 

كی توان كرد شنا، ای هوشمند ؟

عشق را خواهی كه برپایان بری

 بس كه بپسندید باید ناپسند 

زشت باید دید و انگارید خوب 

زهر باید خورد و انگارید قند 

توسنی كردم، ندانستم همی

كز كشیدن تنگ تر گردد كمند 

با این وجود، در دست داشتن همین تعداد كم اشعار، بازگو كننده قدرت كلام و قریحه شاعرانه رابعه است و این كه با درك وضع موجود و موقعیت اجتماعی زنان در آن دوران (به گونه ای كه به خاطر عشق حكم به قتل او می دهند) تمامی اشعار گواهی از دید باز و نگاه روشن وی به پیرامونش دارد. 

دانلود رابعه بنت كعب قدیمی ترین شاعر زن






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
بیوگرافی ایمانوئل کانت

بیوگرافی ایمانوئل کانت

دانلود بیوگرافی ایمانوئل کانت

بیوگرافی ایمانوئل کانت
دسته بندیبیوگرافی
فرمت فایلdoc
حجم فایل168 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل42

بیوگرافی ایمانوئل کانت

فهرست

 

عنوان

صفحه

پیشگفتار

2

زندگینامه

4

کانت چه می گوید؟

9

قانون آزادی، حکومت جمهوری و صلح جاودان

13

منابع

 

34

 

 

 

پیشگفتار


ایمانوئل کانت (Immanuel Kant) در 1724 در پروس شرقی متولد شد.زندگی او خالی از فراز و نشیب بود . ازدواج نکرد ، از زادگاه خود هرگز زیاد دور نشد و در آنجا مدت 27 سال استاد منطق و فلسفه بود.

کانت معتقد بود گزاره هایی وجود دارد که عقل توانایی داوری در مورد آنها را ندارد مثلا اگر بگویی جهان آغازی در زمان داشته یا بگویی چنین آغازی نداشته است ، هیچ یک از این دو بی معنا نیست و عقل نمی تواند میان این دو یکی را برگزیند .

همچنین او به این نتیجه رسیده بود که عقل و تجربه هیچ کدام مبنای محکمی برای دعوی وجود خدا نیست . آنجایی که پای عقل و تجربه می لنگد خلایی پدید می آید که می توان با ایمان پر کرد. کانت معتقد بود فرض بر وجود خدا یک ضرورت اخلاقی است. یعنی وجود خدا یا عدم وجود او با اینکه غیر قابل اثبات است به خاطر اخلاق باید فرض گردد. همچنین او باور داشت که باید مبانی ایمان مسیحی را نگه داشت. تفکر کانتی خطوط ممنوعی را برای عقل نشان می دهد که نباید انسان خطر ورود به آنها را بر خود هموار کرد و گرنه خطر فرو رفتن در اوهام در کمین است. کانت نشان می دهد عقل نمی تواند از حدودی فراتر رود بی آنکه به هذیان گویی و تناقض منجر شود چنانکه عقل در اثبات حقایق مابعدالطبیعی همیشه تناقض هایی را ایجاد می کند.

کانت به این نتیجه رسید که علم انسانی به جهان پدیداری (اشیا آنگونه که پدیدار می شوند یا جهان در نظر ما ) می پردازد و دین به آنچه فی نفسه در جهان غیر قابل شناخت است می پردازد ( اشیا آنگونه که واقعا هستند یا جهان فی نفسه) پس علم و دین حاجتی به تعارض با هم ندارند . اما اگر آنچه می توانیم تجربه کنیم جهان پدیداری است پس چگونه می توانیم به وجود عالم فی نفسه اطمینان داشت ؟

پرسش های مهمی که کانت مطرح می کند شامل موارد زیر است :
1.درباره جهان چه می توانم بدانم ؟

2.چه باید بکنم ؟

3.حق دارم به چه چیز امیدوار باشم ؟


بر روی سنگ قبر کانت حک شده است : دو چیز ذهن مرا به بهت و حیرت می اندازد و هر چه ژرفتر می اندیشم بر شگفتی ام می افزاید : یکی آسمان پرستاره ای که بالای سر ماست و دیگری موازین اخلاقی که در دل ماست.

زندگینامه

ایمانوئل کانت در ۱۷۲۴ در شهر کوینسبرگ در پرس شرقی ،از پدری استاد سراجی به دنیا آمد.تا سن هشتاد سالگی که درگذشت همه عمر خود را عملا در این شهر گذراند.خانواده اش بسیار دیندار بود،و اعتقاد مذهبی خود او پیش زمینه ای مهم برای فلسفهء او شد.کانت هم مانند بارکلی عقیده داشت ، مبانی ایمان مسیحی را باید نگه داشت.در میان فیلسوفانی که تا کنون بحث کردیم کانت نخستین کسی است که در دانشگاه فلسفه تدریس می کرد.استاد فلسفه بود. دو گونه فیلسوف داریم .یکی کسی که برای پرسشهای فلسفی خود شخصا دنبال پاسخ می رود.دیگری کارشناس تاریخ فلسفه است اما فلسفه ای ضرورتا از خود ندارد. کانت هر دو بود.چنانچه فقط استادی برجسته و متخصص اندیشه های فلاسفهء دیگری می بود ، هرگز چنین جایگاهی در تاریخ فلسفه پیدا نمی کرد ،و مهم است بخاطر بسپاریم که کانت دارای آموزش قرص و استوار در سنت فلسفی گذشته بود .هم با عقل گرایی دکارت و اسپینوزا آشنا بود و هم با تجربه گرایی لاک،هیوم،بارکلی.

عقل گرایان می گفتند پایه معرفت انسان همه در ذهن است.و تجربه گرایان می گفتند شناخت جهان همه زاییدهء حواس ماست.به نظر کانت هر دو دیدگاه تا اندازه ای درست و تا اندازه ای نادرست بود.مسئله ای که ذهن تمامی آنها را به خود مشغول داشته بود این بود که دربارهء جهان چه می توان دانست .این طرح کار فلسفی از زمان دکارت به این طرف هوس و حواس همهء فیلسوفان را ربوده بود .اینان دو امکان عمده پیشنهاد کرده بودند : جهان یا دقیقا همان است که ما با حواس خود درک می کنیم، یا آن است که به عقل ما می رسد. کانت گفت: در ادراک ما از جهان هم<حس> دخالت دارد و هم <عقل> اما به نظر او عقلیان در میزان کاربرد عقل ، و تجربیان در تاکید تجربهء حسی، غلو ورزیده اند .آنچه ما می بینیم در درجهء اول ادراک حسی پدیده هایی است در زمان و مکان .کانت<زمان > را دو صورت شهود ما خواند.و تاکید ورزید که این دو صورت در ذهن ما بر هر تجربه ای پیشی می جویند.به عبارت دیگر پیش از این که چیزی را تجربه کنیم، می دانیم که آن را به صورت پدیده ای در زمان و مکان ادراک حسی خواهیم کرد.زیرا عینک عقل را نمی توانیم از چشم خود برداریم.

به مفهومی آنچه ما می بینیم چه بسا بستگی به این دارد که در هندوستان بزرگ شده ایم یا در گروئنلند ، ولی به هر حال هر چه باشیم ، جهان را به صورت یک رشته فرایند در زمان و مکان تجربه می کنیم.و این چیزی است که از پیش می توان گفت .کانت اعتقاد داشت زمان و مکان وابسته به حالت انسان است.زمان و مکان بیش و پیش از هر چیز حالات ادراک حسی ماست و نه صفات جهان فیزیکی.کانت می گفت : تنها ذهن نیست که خود را با چیزها تطبیق میدهد.چیزها نیز با ذهن انطباق پیدا می کنند.کانت این را انقلاب کوپرنیکی در مسئلهء معرفت انسان خواند.منظورش این بود ، همانطور که کوپرنیک با دعوی خود که زمین به گرد خورشید می چرخد و نه برعکس ، انقلابی به وجود آورد ، پندار کانت نیز به همان اندازه تازه بود و با طرز فکرهای قبلی تفاوت داشت.

دانلود بیوگرافی ایمانوئل کانت






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
گزارش کارآموزی بهداشت حرفه ای

گزارش کارآموزی بهداشت حرفه ای

دانلود گزارش کارآموزی بهداشت حرفه ای

گزارش کارآموزی بهداشت حرفه ای
دسته بندیعلوم پزشکی
فرمت فایلdoc
حجم فایل2237 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل153

گزارش کارآموزی بهداشت حرفه ای

پیشگفتار

 

به نام خداوند جان و خرد            کزین برتر اندیشه برنگذرد

 

در سیر تاریخ تکامل زندگی بشری وضع کار همراه با سایر شئون انسانی همواره در تغییر بوده و تغییر ابزار کار در این تحول نقش اساسی بر عهده داشته است. در دوره هایی که زندگی بشر از شکار و صید و یا کشاورزی تأمین می شده به علت سادگی ابزار،عوارض وابسته به شغل ناچیز بوده است و در اکثر موارد از چند خراش یا زخم ساده تا حداکثر شکستگی اعضا تجاوز نمی کرده است.

تا قرون اخیرهم که ابزار کار با نیروی عضلات انسان و یا به کمک حیوانات به کار می افتاده مخاطرات کار چندان زیاد نبوده و مسائل مربوط به شغل چندان مورد توجه قرار نگرفته و تا قرن شانزدهم میلادی در کتب طبی به بهداشت شغلی و ارتباط بیماری های مختلف با شغل افراد اشاره قابل توجهی نشده است.از سال 1700میلادی به بعد بویژه با پیدایش انقلاب صنعتی در اروپا و گسترش استفاده از ابزار جدید و بخصوص استفاده از قوه بخار و کاربرد مواد گوناگون در صنعت، وضع کار و کارگری در ممالک اروپایی به ویژه انگلستان تغییر فاحشی نموده و علاوه بر مسائل مربوط به بهداشت شغلی مسائل حقوقی و اجتماعی کارگران به نحو بی سابقه ای مورد توجه قرار گرفت که به عنوان نمونه می توان به وضع قانون کار در انگلستان در سال 1833 اشاره کرد.در قرن حاضر با توسعه علوم و صنایع و استفاده از ابزار ومواد گوناگون در صنعت و کشاورزی بر تعداد بیماریهای وابسته به شغل و سوانح ناشی از کار به نحو بی سابقه ای افزوده شده ودشواری های بسیاری چون تراکم جمعیت در کارگاه ها، کار با  وسایل سنگین و اشتغال در محیط های نامناسب مانند کار در ارتفاعات و یا در اعماق دریا یا عوارض ناشی از سموم صنعتی که علاوه بر کارگران، جامعه را نیز می تواند آلوده سازد، مسائل روز افزون بسیاری را به وجود آورده و موجب توجه هر چه بیشتر ملتها به بهداشت شغلی گردیده است.

فهرست عناوین

 

فصل

عنوان

صفحه

1

تاریخچه و مواد اولیه……………………………………………

4

2

پروسه تولید…………………………………………………..

6

3

ایمنی در کارخانه سیمان کرمان                                                                         

v    ایمنی دستگاهها و ماشین الات……………………………….

v    ایمنی ساختمان کارخانه…………………………………….

v    ایمنی حریق………………………………………………

v     ایمنی برق در کارخانه …………………………………...

v    ایمنی فردی……………………………………………..

 

10

14

24

39

49

 

4

بررسی عوامل فیزیکی موجود در کارخانه

v    صدا………………………………………………….

v    روشنایی…………………………………………….

v    تنش حرارتی………………………………………..

 

62

80

00

 

5

عوامل شیمیایی………………………………………….

111

6

بررسی ارگونومی (ارزیابی پوسچرکارگران)…………………

125

7

منابع

153

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود گزارش کارآموزی بهداشت حرفه ای






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
تشریح چارچوبهای کلی درس طرح نهایی مقطع کارشناسی معماری

بیان موضوع طراحی عنوان پروژه بیان ضرورت های طراحی بیان اهداف طراحی منابع و ماخذ مبانی نظری عام طرح مطالعات و تحلیل اطلاعات طراحی و ارائه پروژه دیاگرام و یا چارت کلی فرآیند طراحی در یک طرح نهایی

دانلود تشریح چارچوبهای کلی درس طرح نهایی مقطع کارشناسی معماری

پروژه 
 طراحی
معماری
دسته بندیمعماری
فرمت فایلpptx
حجم فایل17 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل6

دانلود تشریح چارچوبهای کلی درس طرح نهایی مقطع کارشناسی معماری






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
شش زیگما و نقش ان در افزایش بهره وری

پیشینه شش سیگما شش سیگما چیست ؟ اهداف اساسی (Six Sigma) ابزارها و روشها روش DMAIC فاز یک تعریف فاز دو اندازگیری فاز سه تجزیه وتحلیل فاز چهار بهبود فاز پنجم کنترل چرخه DMADV ساختار شش سیگما مدیران ارشد executives قهرمانان CHAMPIONS کمر بند مشکی های ارشد کمر بند سبز ها تیم اجرایی شش سیگما در صنایع داخلی نخستی

دانلود شش زیگما و نقش ان در افزایش بهره وری

فرآیند
كاهش هزینه‌های كیفیت
شش سیگما
دسته بندیمدیریت
فرمت فایلpptx
حجم فایل3338 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل38

دانلود شش زیگما و نقش ان در افزایش بهره وری






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,