خريد بک لينک

home theater in Los Angeles
فلنج
Barabas Ropa de hombre
پایان نامه بررسی دوزبانگی با خلاقیت و هوش هیجانی و در بین دانش آموزان
تاريخ : 9 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : moh3en | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه بررسی دوزبانگی با خلاقیت و هوش هیجانی و در بین دانش آموزان

پایان نامه بررسی دوزبانگی با خلاقیت و هوش هیجانی و در بین دانش آموزان

دانلود پایان نامه بررسی  دوزبانگی با خلاقیت و هوش هیجانی و در بین دانش آموزان

پایان نامه بررسی  دوزبانگی با خلاقیت و هوش هیجانی و در بین دانش آموزان
بررسی  دوزبانگی با خلاقیت
هوش هیجانی  در بین دانش آموزان
پایان نامه بررسی  دوزبانگی
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایلdoc
حجم فایل102 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل29

پایان نامه بررسی دوزبانگی با خلاقیت و هوش هیجانی و در بین دانش آموزان

فهرست مطالب

 

مقدمه. 4

بیان مسئله. 7

ضرورت و اهمیت تحقیق. 11

اهداف تحقیق. 12

فرضیه های پژوهش... 13

تعریف مفهومی و نظری.. 13

هوش هیجانی.. 13

تعریف عملیاتی.. 14

پیشینه پژوهش... 15

نمونه و روش نمونه گیری.. 22

روش پژوهش... 22

ابزار پژوهش... 23

نمره گذاری آزمون خلاقیت تورنس... 24

روش تجزیه و تحلیل داده ها 26

منابع. 27

 مقدمه

در واقعیت امر ما دو ذهن داریم، یکی که فکر می کند و دیگری کهاحساس می کند. این دو راه متفاوت شناخت، در کنشی متقابل، حیات روانی ما را میسازند. ذهن خردگرا همان مقام درک و فهم است که به مدد آن قادر به تفکر و تعمقهستیم. ولی در کنار آن نظام دیگری نیز برای دانستن وجود دارد، نظامی تکانشی وقدرتمند و گهگاه غیرمنطقی، یعنی ذهن هیجانی. تقسیم ذهن به دو بخش هیجانی و خردگراتقریبا مانند تمایزی است که عوام میان «قلب» و «سر» قائلند. احساس یقین حاصل ازگواهی «قلبی» بر درست بودن چیزی، متفاوت با گواهی عقلی و تا حدودی عمیق تر از آناست. نسبت کنترل عقلانی ذهن بر بخش هیجانی آن روند یکنواختی دارد; هر چه احساس شدیدتر باشد، ذهن هیجانی مسلط تر و ذهن خردگرا بی اثر تر می گردد. به نظر می رسد که اینترتیب، از امتیازی سرچشمه می گیرد که تکامل طی اعصار متمادی به احساسات و ادراک هایشهودی ما داده است تا راهنمای پاسخ های آنی ما در موقعیت های مخاطره آمیز باشند; زیرا گاها لحظه ای تامل برای فکر کردن درباره کاری که باید انجام شود، ممکن است بهقیمت از دست دادن زندگی ما تمام شود. این دو ذهن در اکثر موارد بسیار هماهنگ عمل میکنند اما با این وجود، دو ذهن خردگرا و هیجانی نیروهای نسبتا مستقل از هم هستند. عملکرد ذهن هیجانی بسیار سریع تر از ذهن خردگراست. ذهن هیجانی بدون آنکه حتی لحظهای درنگ کند تا بررسی کند که چه می کند، مانند فنر از جا می جهد و دست به عمل میزند. نقطه تمایز ذهن هیجانی از واکنش سنجیده و تحلیل گرایانه ای که مشخصه ذهناندیشمند است، سرعت عمل آن است. اعمالی که از ذهن هیجانی سرچشمه می گیرند با قطعیتشدید و مشخص همراهند که حاصل روش جاری و آسان گیر ذهن هیجانی در نگریستن به اطرافاست که می تواند برای ذهن خردگرا کاملا مبهوت کننده باشد. پس از فرو نشستن گرد وغبار یا حتی در میانه راه متوجه می شویم که داریم از خود می پرسیم «راستی چرا آنکار را کردم؟» این سوال نشانه ای از آن است که ذهن خردگرا در حال آگاهی یافتن از آنلحظه است اما نه با سرعت ذهن هیجانی. از متداول ترین پاسخ های هیجانی سریع و نپخته،ازدواج های غلط است; چرا که در حالات هیجانی[1]ذهن انسان از تفکر منطقیخالی می شود و پس از فروکش کردن هیجان ها تازه می فهمیم که چه بلایی سر خود آوردهایم. ذهن هیجانی همانند یک شمشیر دولبه است; امتیاز بزرگ ذهن هیجانی در این نکتهاست که می تواند واقعیت هیجانی رادر یک لحظه دریابد (او از دست من عصبانی است، اودروغ می گوید، او فکر خطرناکی در کله دارد)، و دریک آن به قضاوتی شهودی دست بزند کهبه ما می گوید در مقابل چه کسی باید احتیاط کنیم، به چه کسی باید اعتماد کنیم و چهکسی درمانده است. ذهن هیجانی رادار ما برای اعلام خطر است. اگر ما (یا پیشینیان مادر طول دوران تکاملی) در برخی از این موارد منتظر ارزیابی عقل خردگرا می ماندیم نهتنها ممکن بود اشتباه کنیم، که حتی شاید زنده هم نمی ماندیم. اما همین ذهن هیجانیممکن است دردسرساز شود; مشکل اینجاست که این برداشت ها و قضاوت های شهودی از آنجاکه در یک لحظه صورت می گیرند ممکن است اشتباه یا گمراه کننده باشند. حال با اینمقدمه بهتر می توانیم مفهوم «هوش هیجانی» را دریابیم.( دانیل گلمن 1988).

     ادوارد دوبونو[2] ( 1992) دركتاب خلاقیت كارآمد می گوید " هیچ چیز سودمندتر و باشكوهتر از این نیست كه ایده ی جدید و ثمربخشی اهداف شما را برآورده سازد. خلق فکر ، ایده  و مفاهیم نو همواره اساس اختراعات ، اکتشافات  و پیدایش راههای مناسب برای حل مسائل و مشکلات در زندگی انسان به شمار می آیند . جوامع پیشرفته و متمدن  گذشته  وحال پیوسته  به ارزش و اهمیت این جنبه از توانائیها ی ذهنی و فکری انسان توجه نموده و در صدد تقویت آن برآمده و از این طریق به توسعه ،  رفاه ،  ترقی و خوشبختی نائل آمده اند. چراکه بقول ارسطو " ابتکار یگانه عامل مؤثر در پیشرفت انسان به شمار می آید "(موید نیا ، 1384، ص 165). به این ترتیب ضعیف بودن فرآیند بروز خلاقیت ها در جوامع عقب مانده  نیز موجب بدبختی ، فقر و فلاکت خواهد بود . در دنیای پیچیده كنونی كه شاهد رقابتهای بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تكنولوژیها و منابع قدرت هستیم ، افراد  تیزهوش ، خلاق و صاحبان اندیشه های نو و مبتكرانه ، همانند گرانبهاترین سرمایه ها، از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند بطوریكه بقول توین بی[3]  شانس بدست آوردن خلاقیت بالقوه ، می تواند موضوع زندگی و مرگ هرجامعه ای باشد( كفایت ، 1373، ص 3). بی مبالغه   می توان گفت که وجه مشخص و بارز جهان امروز ، همانا تغییر و تحول است که هیچ زمینه ای بدون تاثیر آن باقی نیست چرا كه بقول هراکلیتوس در حیات چیزی پایدار نیست مگر دگرگونی. براین اساس امرسون ثبات احمقانه را زائیده مغزهای کوچک می شمارد (مویدنیا،1384،ص 164). صرف تغییر ارزش تلقی شده و عاملان تغییر نوآوران ارزشمند محسوب می شوند که دگرگونی ها را با امید به بهبودی هرچه بیشتر و بیشتر سبب می شوند از این رو هرگونه اختراع ، اکتشاف ، ابداع و ابتکار خود اشکال تحول بوده و موجب تغییرند .


 

 

دانلود پایان نامه بررسی  دوزبانگی با خلاقیت و هوش هیجانی و در بین دانش آموزان







ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *