کارآموزی : شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل مدیریت برق شهرستان بیله سوار کارآموزی شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل مدیریت برق شهرستان بیله سوار | ![]() |
دسته بندی | گزارش کار آموزی و کارورزی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 248 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 93 |
کارآموزی : شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل مدیریت برق شهرستان بیله سوار
مقدمه:
استفاده از انرزی خدادادی موجود درطبیعت همیشه مد نظر بوده است.مطالعات گوناگون برای تغیر شكل انرزی به طوری كه به كارگری آن ساده باشد صورت گرفته است. حاصل این كوشش ها .انرزی الكتریكی است كه از تبدیل سایر انرزی ها بدست می آید.
امروزه یكی از مهترین شكلهای انرژی كه در تمام جهان مورد استفاده . قرار میگیرد انرژی برق است. همان طوری كه در كتابهای علوم خوانده ایم انرژی ها قابل تبدیل به یكدیگرند .
به عنوان مثال انرژیهای مكانیكی و شیمیایی و حرارتی را میتوان به انرژی الكتریكی تبدیل كرد.
عوامل زیر سبب می شوند كه استفاده از برق ساده تر و راحت تر از سایر انرزی ها باشد:
1ـ برق را میتوان به سهولت از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال داد. به عنوان مثال توسط دو رشته سیم ,انرژی الكتریكی به خانه ما راه مییابد.
2ـ كار كردن با برق ساده تر است .
3ـدستگاه های متعددی میتوان ساخت كه با برق كار كنند.
4ـ در تبدیل انرژی الكتریكی به انرژی های دیگر مواد زاید ایجاد نمی شود.
کلمات کلیدی : برق ، انرژی برق ، انرژی الکتریکی ، .....
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,
تحقیق ورشکستگی در حقوق ایران و فرانسه تحقیق ورشکستگی در حقوق ایران و فرانسه | ![]() |
دسته بندی | plan پلان |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 282 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
تحقیق ورشکستگی در حقوق ایران و فرانسه
مقدمه:
تاجر ممكن است در معاملات خود به لحاظ تحقق زیان یا بروز حوادث مختلف در ادای دیون و ایفای تعهدات مالی ناتوان گردد. در زمانهای گذشته در هر جامعه حسب ضوابط خاص نحوه برخورد با این گونه اشخاص متفاوت و در مقام مقایسه با قواعد حقوقی عصر حاضر غیر متناسب بوده است، حتی در پارهای موارد بستانكار حق داشت مدیون را به عنوان برده اسیر نماید و بابت طلب خود بفروشد، به قتل رساند و یا قسمتی از اعضای بدن او را جدا كند. با تحول جامعه بشری ضوابط حاكم بر روابط بستانكار و بدهكار نیز متحول و در نتیجه حمایت از بدهكار پذیرفته شد. در مراحل بعدی تحول، استیفای حقوق بستانكاران از اموال بدهكار با حسن نیت و حمایت او در بربر اشخاص ذینفع به عنوان قاعده، مورد عمل قرار گرفت و بتدریج در این زمینه مقررات راجع به ورشكستگی وضع و اجرا شد، باین ترتیب كه در صورت عدم كفایت دارایی شخص برای ایفای دیون و تعهدات مالی حال شده، بستانكاران با فروش اموال و از محل آن استیفای طلب مینمودند.
از نظر ضوابط حقوقی اسلام نیز بدهكار به عنوان مفلس از تعرض بستانكاران مصون شناخته شده و تقسیم دارایی وی در بین بستانكاران مورد عمل قرار گرفته است.در ایران با توجه به سابقه تبعیت از احكام اسلامی، مقررات افلاس و اعسار در مورد بدهكاران عادی و مقررات ورشكستگی درباره تجار ضمن قوانین پیشبنی شده است.
طبق قانون افلاس مصوب سال 1310، مفلس شخصی است كه دارایی او برای پرداخت هزینههای دادرسی یا بدهی او كافی نیست.
به موجب قانون اعسار مصوب سال 1313، دعوی افلاس از اشخاص پذیرفته نمیشود و برای اشخاص غیر تاجر منحصراً قواعد اعسار لازم الاجرا میباشد. اعسار وضعیت حقوقی شخصی است كه بواسطه عدم كفایت دارایی یا عدم دسترسی به اموال خود، موقتاً قادر به پرداخت هزینه دادرسی و یا بدهی خود نباشد.
مقررات افلاس و اعسار، قواعد عام در روابط حقوقی اشخاص و مقررات ورشكستگی قاعده خاص حقوق تجارت میباشد كه منحصراً در امور تجارتی و روابط بین تجار مورد عمل میباشد.[1] افلاس معادل ورشكستگی در حقوق تجارت است. با این تفاوت كه در حقوق تجارت، بستانكاران تاجر ورشكسته، از امكان استیفای طلب از دارایی ورشكسته برخوردار هستند. به عبارت دیگر، در حقوق تجارت به منظور ایجاد اعتماد كه لازمه توسعه فعالیت بازرگانی است، عموم بستانكاران تاجر ورشكسته برای وصول طلب مورد حمایت قانونی هستند. ضمناً در مورد ورشكستگی به تقلب و به تقصیر، مجازات نیز در نظر گرفته شده در حالیكه در مورد اعسار چنین امری پیشبینی نشده است.
امر تصفیه طبق قانون تجارت ١٣١١ كه با مطالعه قانون ٤ مارس ١٨٨٩ فرانسه و قانون اداره تصفیه امور ورشكستگی مصوب ٢٤ تیرماه ١٣١٨ و آیین نامه مربوط به آن از حقوق سوییس اقتباس شده است و اداره تصفیه امور ورشكستگی كه در حوزه قضایی چند شهرستان تاسیس گردیده به علت كندی امر تصفیه و هزینه زیاد آن در عمل مشكلاتی برای طلبكاران ایجاد كرده است .
[1] - ستوده نهرانی ، حقوق تجارت ،ج 4 ،دادگستر ،76
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,
تحقیق تعهد به نفع شخص ثالث تحقیق تعهد به نفع شخص ثالث | ![]() |
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 258 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
تحقیق تعهد به نفع شخص ثالث
چكیده
در باب مسئولیت مدنی، یكی از سؤالهای مهم این است كه اصولاً، چرا افراد در مقابل دیگران تعهداتی پیدا میكنند؟ به عبارت دیگر، مبنای تعهدات افراد چیست؟ در این نوشتار، سعی شده است با مراجعه به مبانی نظری مسؤلیت مدنی، به این سؤال پاسخ داده شود. به طور كلی، میتوان گفت كه دو نظریة عمده در مورد مبنای تعهد ارائه شده است؛ یكی نظریة فردگرایان، و دیگری نظریة جامعهگرایان. فردگرایان با بررسی هدف قواعد حقوق، تلاش میكنند تا مبنای تعهد را براساس نظریة حاكمیت اراده توجیه كنند. در مقابل، جامعهگرایان با تكیه بر مصالح اجتماعی و ناچیز پنداشتن منافع فردی در مقابل منافع جمعی، سعی دارند نقش ارادة فردی را در به وجود آوردن تعهد كاهش دهند. یا به عبارت دیگر میتوان گفت جامعهگرایان در به وجود آمدن تعهد، نقش عواملی را كه با نظم عمومی جامعه ارتباط دارد، پر رنگتر جلوه میدهند.
واژگان کلیدی: تعهد، قرارداد، جامعه، عقد.
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,
تحقیق دادرسی الکترونیکی در سیستم قضایی ایران تحقیق دادرسی الکترونیکی در سیستم قضایی ایران | ![]() |
دسته بندی | پژوهش |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 297 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 47 |
تحقیق دادرسی الکترونیکی در سیستم قضایی ایران
چکیده:
رشد فزاینده کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در جهان قواعد حقوقی جدیدی در پی داشته است .
در جهت تعامل همه جانبه افراد در استفاده از این فناوری و برقراری امنیت و اعتماد عمومی، نظام دادرسی ویژهای در مورد آن، از حیث ضمانت اجرای قضایی داخلی و بین المللی شکل گرفته است .
قواعدی که عمومات حقوق دادرسی خاص خود را در دعاوی اداری، مدنی و کیفری دارد و ادله اثبات دعوای آن نیز در پاره ای از موارد منحصر به فرد است .
در ایران نیز بمنظور به رسمیت شناختن تسهیلات جدید ارتباطی در امر تجارت و یا بعبارت بهتر در خصوص مبادلات تجاری ملی و بین المللی قانونی تحت عنوان قانون تجارت الکترونیک به تصویب رسیده است که در آن قراردادهای منعقده از طریق واسطه های الکترونیکی، اسناد و ادله الکترونیکی، امضای الکترونیک به رسمیت شناخته شده اند و برخی از جنبه های حقوقی مطرح در بستر تجارت الکترونیک مورد توجه قرار گرفته است.
کلمات کلیدی: دادرسی الکترونیکی، ادله الکترونیکی، اثبات دعوی، دادرسی مدنی، دادرسی کیفری ، فناوری اطلاعات.
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,
پروژه تحلیلی بر دیروفیلاریوزیس و روشهای تشخیص آزمایشگاهی پروژه تحلیلی بر دیروفیلاریوزیس و روشهای تشخیص آزمایشگاهی | ![]() |
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 79 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 107 |
پروژه تحلیلی بر دیروفیلاریوزیس و روشهای تشخیص آزمایشگاهی
فصل اول/ مقدمه
مقدمه ..................................... 1
فصل دوم/ كلیات
- مرفولوژی، سیر تكاملی و اپیدمیلوژی كرم قلب 2
- آسیب شریانهای ریوی در اثر كرم قلب بالغ 9
- عوارض و بیماریهای ناشی از عفونت كرم قلب 14
الف- نارسایی انتقالی قلب... 14
ب- بیماری ریوی............. 21
ج- بیماری كلیوی ........... 27
د- بیماری كبدی ............ 33
- تشخیص آزمایشگاهی كرم قلب............. 38
فصل سوم / نتیجه گیری پیشنهادات
الف- پیشگیری بیماری كرم قلب 56
ب- درمان بیماری كرم قلب... 59
فصل چهارم / منابع
الف- منابع فارسی......... 67
ب- منابع لاتین و اینترنتی 68
========================
1- فصل اول: مقدمه
احتمال دارد با آغاز تمدن شبانی، سگ به عنوان حیوانی وفادار و نگهبان برای بشر معلوم و مكشوف شده باشد. نوع سگ تربیت پذیر، با انتخاب یك فرد به عنوان صاحب و حامی جهت تامین مایحتاج و قوت روزانه خود از هیچ كوشش و تلاشی برای حفظ جان و مال حامی خود دریغ نمی كند و به آن حد با او وفاداری نشان می دهد كه در بعضی مواقع نزدیكترین مونس و هدم صاحب خود می شود. امروزه سگ دارای نقش عمده ای در فعالیتهای پلیسی، نظامی و گله داری است و همچنی دارای نقش نجات بخشی در نواحی یخ زده قطبی و كوهستانی و نقش مهمی در فعالیتهایی مثل شكار است. بنابراین از نظر اجتماعی، اقتصادی و عاطفی سگ برای انسان حیوان بسیار مفید و با اهمیتی است. این حیوان مانند هر موجود زنده ای در معرض خطر عوامل بیماریزا است. در این جا است كه انسان با دانش خود و علم دامپزشكی به كمك او می شتابد و او را از دشمنان مهلك مرئی و نامرئی حفظ و حراست می كند. یكی از این بیماریهای خطرناك كه سگ را دچار می سازد و سبب رنجوری و از كار افتادگی و لاجرم مرگ او می شود بیماری كرم قلب است كه عامل آن انگلی است بنام دیروفیلاریا ایمیتیس[1] كه
سیستم های حیاتی قلب و ریه و عروق سگ را به نحو شدیدی دچار آسیب می كند. این پروژه به چگونگی ابتلاء، پیشرفت و عوارض بیماری كرم قلب و نحوه تشخیص، درمان و پیشگیری آن می پردازد.
2- فصل دوم: كلیات
مرفولوژی، سیر تكاملی و اپیدمیولوژی كرم قلب
طبقه بندی:
این كرم از لحاظ طبقه بندی در شاخه نماتلمنت ها[2]، دسته نماتودا[3]، راسته اسپیروریدا[4]، فوق خانواده فیلاروئیده آ[5]، خانواده فیلاری ایده[6] و جنس دیروفیلاریا قرار دارد (8).
مشخصات انگل:
كرمهای طویل و باریك و سفید رنگی هستند كه طول نرها (12 تا 16 سانتی متر ) بسیار كمتر از طول ماده ها ( 25 تا 30 سانتی متر) است. انتهای خلفی جنس نر پیچ خورده و دارای باله های دمی جانبی كوچك است. انتهای دم در جنس ماده گرد است. 4 تا 6 جفت و معمولاً 5 جفت زائده بیضی شكل وجود دارد كه یك زوج در عقب كلواك، دو زوج زائده انگشتی شكل در اطراف و خلف منفذ كلواك، سه تا چهار زائده مخروطی كوچك در نزدیكی انتهای دم قرار گرفته اند. اسپیكولها نامساوی وغیر مشابه هستند، و طول اسپیكول چپ 324/0 تا 375/0 میلی متر و نوك تیز و طول اسپیكول راست 19/0 تا 229/0 میلی متر و انتهای آن كروی است. فرج بلافاصله بعد از انتهای خلفی مری قرار گرفته است (31). ماده ها Ovoiviparous هستند. كرم بالغ ماده، نوزاد مرحله اول یا میكروفیلر را وارد جریان خون می كند. میكروفیلرهای موجود در خون فاقد غلاف بوده و دارای دم باریك و طویل هستند. میكروفیلر ممكن است در تمام مدت شبانه روز در خون دیده شود. ولی گرایش به نوعی تناوب در آنها دیده می شود كه در كشورهای مختلف متفاوت است(1 و24). بعلت روشهای مختلف فیكس كردن تغییراتی در طول میكروفیلر ایجاد می شود. مرسوم است كه فواصل نقاط فیكس شده معین را از انتهای قدامی، بعنوان یك درصد از طول كل حساب كنند (5). در این روش مشخصات دقیقی از لارو بدست می آید. نقاطی كه در این روش معمولاً استفاده می شوند عبارتند از : حلقه عصبی، منفذ دفعی، سلول دفعی، اولین سلول تناسلی، دومین سلول تناسلی، سومین سول تناسلی، منفذ مقعدی، و اخرین هسته یا آخرین سلول دم. میانگین درصد این فواصل برای میكروفیلر دیروفیلاریا ایمیتیس به این شرح است: حلقه عصبی 8/23، منفذ دفعی 7/23، سلول دفعی 6/38 ، اولین سلول تناسلی 9/67، دومین سلول تناسلی 1/74، سومین سلول تناسلی 4/79، منفذ مقعدی 82 و آخرین هسته 7/92 با طول كلی در حدود 307 تا 322 میكرون ( متوسط 313 میكرون) (24).
[1]- Dirofilaria Immitis
[2]- Nemathe lminthes
[3] - Nematoda
[4] - Spirurrida
[5] - Filaroidea
[6] - Filariidae
...
فصل سوم : نتیجه گیری و پیشنهادات
الف : پیشگیری بیماری كرم قلب
عفونت كرم قلب را می توان توسط دو برنامه كه بوسیله انجمن كرم قلب آمریكا توصیه شده است، پیشگیری كرد. روش استاندارد تجویز روزانة دی اتیل كاربا مازین[1] است و روش دیگر كه كمتر استفاده می شود و كمتر مؤثر است تجویز تیاستارزامید ، هر شش ماه یكبار است. دی اتیل كاربا مازین در پیشگیری عفونتهای تجربی نزدیك به صد درصد مؤثر است و هر مشكل در عمل و اثر آن احتمالاً بخاطر همكاری نكردن صاحب دام است. بنظر می رسد تجویز ماهانة ایورمكتین اثری مشابه با تجویز روزانة دی اتیل كاربامازین برای پیگشیری عفونت دارد ولی ایورمكتین در حال حاضر بوسیله FDA برای پیشگیری كرم قلب توصیه نشده است (23).
ستیرات دی اتیل كاربا مازین:
فارماكولوژی:
DEC یك مشتق پی پرازینی است با نام شیمیایی 1- دی اتیل كاربامویل -2 متیل پی پرازین سترات. مادة جامد كریستالی ، بی رنگ و بی بوی است كه بخوبی در آب و الكل و كلروفرم حل می شود. ولی در اكثر حلالهای آلی نامحلول است. در شرایط مختلف آب و هوایی و رطوبتی پایدار است.
[1] - Diethylcarbamazine Citrate (DEC)
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,
گزارش کارآموزی قولنامه گزارش کارآموزی قولنامه | ![]() |
دسته بندی | گزارش کار آموزی و کارورزی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 367 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
گزارش کارآموزی قولنامه
چکیده:
با عنایت به ماهیت عمل حقوقی که دو طرف انجام میدهند و با تفسیر صحیح از قصد مشترک طرفین و شروط ضمنی اصولا ماهیت قولنامه «سند عادی تعهد به انتقال مال غیرمنقول» توصیف میگردد، زیرا دادرس در مقام تفسیر قرارداد باید قصد مشترک طرفین را احراز نماید و موظف به عنوانی که طرفین در صدر قرارداد برای عمل حقوقی خود انتخاب نمودهاند نیست.
قولنامه متضمن وفای بعهد است و آیات و روایات زیادی در باب احترام بتعهدات و پیمانها وجود دارد.
اعتبار بخشیدن قولنامه به عنوان سند عادی بیع دارای ایرادهای حقوقی و مشکلات عملی بسیار است که اهم آن منافات داشتن بیع با ماهیت حقوقی قولنامه است که با تدقیق و تفسیر بندهای 1، 3 و 4 ماده 362 ق.م تبیین میگردد، زیرا که مفاد قولنامه، حاوی قول برای عقد در آینده است و آن قول طرفین نه تنها عقد نیست بلکه ایجاب نیز تلقی نمیگردد. در نظام حقوقی انگلیس نیز برخی اظهارات که دعوت به معامله هستند از ایجاب مجزا و متفاوت هستند و مهمترین مشکلی که از لحاظ عملی برای اعتبار آن به عنوان سند عادی بیع وجود دارد تعارض آن با مواد 22 و 48 ق.ث است، ولی در هر حال صدور حکم «الزام به تنظیم سند رسمی انتقال»، به استناد قولنامه با اجتماع سایر شرایط قانونی، منطبق با موازین صحیح قانونی و عدالت قضایی است.
واژگان کلیدی: اصطلاح قولنامه، فقه امامیه، قصد مشترک طرفین، شروط ضمنی و تبانی، وجه التزام، خسارات عدم انجام تعهد، خسارات تاخیر تعهد، پیمان نامزدی، قولنامه نکاح.
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,
بررسی تأثیر تزریق رحمی آنتی بیوتیك پس از تلقیح بمنظور بهبود باروری درگاوهایی با سابقه آندومتریت بررسی تأثیر تزریق رحمی آنتی بیوتیك پس از تلقیح بمنظور بهبود باروری درگاوهایی با سابقه آندومتریت | ![]() |
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 906 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 110 |
بررسی تأثیر تزریق رحمی آنتی بیوتیك پس از تلقیح بمنظور بهبود باروری درگاوهایی با سابقه آندومتریت
خلاصه فارسی
پیشگفتار
فصل اول
الف ـ باروری و ناباروری..................... 1
ب ـ دوره پس از زایش ........................ 3
ب ـ 1ـ بازگشت فعالیت چرخه ای ............... 5
ب ـ1 ـ 1ـ عوامل موثردر بازگشت فعالیت سیكلیك 6
ب ـ2 ـ جمع شدن رحم ......................... 7
ب ـ2ـ نقش در جمع شدن رحم ............. 8
ب ـ3ـ ترمیم آندومتر ........................ 10
ب ـ4ـ حذف آلودگی باكتریایی ................. 11
ج ـ ایمنی دستگاه تولید مثلی ................ 14
ج ـ1ـ مكانیسم های دفاعی رحم ................ 16
ج ـ1 ـ2ـ مكانیسم های دفاعی رحم درپریود پس از زایش 17
د ـ عفونت های رحمی ......................... 18
د ـ1ـ عفونت های غیر اختصاصی رحم ............ 19
م- بازگشت مكرر به فحلی...................... 20
م ـ1ـ علل برگشت به فحلی..................... 21
م ـ1ـ1ـ نارسایی در تخمك گذاری............... 22
م ـ1ـ2ـ نارسایی باروری ..................... 23
م ـ1ـ3ـ مرگ زودرس رویان .................... 23
فصل دوم
الف ـ آندومتریت............................. 26
الف ـ1 ـ سبب شناسی ......................... 27
الف ـ1 ـ 1 ـ جفت ماندگی .................... 28
الف ـ1 ـ 2 ـ سخت زایی ...................... 29
الف ـ1 ـ 3 ـ بازگشت فعالیت طبیعی و سیكلیك تخمدان ها 31
الف ـ1 ـ 4 ـ فصل سال و بار میكروبی ......... 32
الف ـ1 ـ 5 ـ شرایط بدنی..................... 32
الف ـ1 ـ 6 ـ میزان شیر...................... 32
الف ـ1 ـ 7 ـ بیماریهای متابولیك ............ .32
الف ـ1 ـ 8 ـ جفت گیری طبیعی و تلقیح مصنوعی . 32
الف ـ2 ـ باكتریولوژی آندومتریت ............. .32
الف ـ3 ـ پاتوژنز............................ .34
الف ـ4 ـ پاتولوژی .......................... .37
الف ـ 5 ـ علائم بالینی ...................... .39
الف ـ6 ـ تشخیص آندومتریت ................... 41
ب ـ درمان آندومتریت ........................ .43
ب ـ 1ـ درمان داخل رحمی ..................... 46
ب ـ1 ـ1 ـ انتخاب زمان مناسب جهت انفوزیون تركیبات ضد میكروبی به داخل رحم.......49
ب ـ1 ـ2 ـ اثر تجویز رحمی تركیبات ضد میكروبی بر طول سیكل استروس 53
ب ـ1 ـ3 ـ اثر تحریك كنندگی محلول آنتی بیوتیك بر روی رحم .53
ج ـ تركیبات رایج مورد استفاده داخل رحمی .... .54
ج ـ1 ـ آنتی بیو تیك ها ..................... 54
ج ـ1 ـ1 ـ تتراسیكلین ها .................... 54
ج ـ1 ـ2 ـ پنی سیلین ها ..................... .55
ج ـ1 ـ3 ـ آمینوگلایكوزید ها و سولفانامید ها . 56
ج ـ2 ـ آنتی سپتیك ها ....................... .56
ج ـ2 ـ 1ـ لوگل ............................. 57
ج ـ2 ـ2 ـ بتادین ........................... 58
ج ـ3 ـ درمان هورمونی ....................... 58
ج ـ3 ـ1 ـ پروستاگلندین ها .................. 59
ج ـ3 ـ 2 ـ گنادوتروپین ها................... 61
ج ـ3 ـ 3 ـ استروژن ها ...................... 61
ج ـ4 ـ درمانهای جدید ...................... 62
ج ـ4 ـ1 ـ عصاره و عناصر PMN................ 62
ج ـ4 ـ2 ـ آندوتوكسین ها .................... 63
ج ـ4 ـ3 ـ سرم،پلاسما و سرم هایپرایمیون ...... .63
ج ـ4 ـ4 ـ لیدیوم كا- ال- پی ................ 64
فصل سوم
مواد و روش كار ............................. .65
فصل چهارم
نتایج ...................................... 68
فصل پنجم
بحث ........................................ .75
خلاصه انگلیسی ............................... 82
منابع ...................................... 83
فهرست جداول
جدول شماره 1- تأثیر تزریق آنتی بیوتیك رحمی پس از تلقیح بر میزان باروری............................................. 71
جدول شماره 2- تأثیر تزریق آنتی بیوتیك پس از تلقیح بر باروری به تفكیك نوبت زایش.......................................... 71
جدول شماره 3- تأثیر تزریق آنتی بیوتیك پس از تلقیح بر باروری به تفكیك نوبت تلقیح......................................... 71
جدول شماره 4- فاصله روزهای زایش تا تلقیح همراه آنتی بیوتیك درگروه درمانی و كنترل..................................... 72
جدول شماره 5- تأثیر استفاده از آنتی بیوتیك در زمان تلقیح بر باروری تلقیحات بعدی....................................... 72
جدول شماره 6- وضعیت زایش درگروه درمانی............. 72
فهرست نمودارها
نمودار شماره 1- تأثیر تزریق آنتی بیوتیك رحمی پس از تلقیح بر میزان باروری ............................................ 73
نمودار شماره 2- تأثیر تزریق آنتی بیوتیك پس از تلقیح بر باروری به تفكیك نوبت زایش.................................... 73
نمودار شماره 3- تأثیر تزریق آنتی بیوتیك پس از تلقیح بر باروری به تفكیك نوبت تلقیح 74
=================================
الف - باروری و ناباروری
اصطلاح باروری[1] درگاو ماده نشان دهنده میل و قدرت جفتگیری، توانایی بارورشدن، تغذیه رویان و بالاخره قدرت خارج كردن گوساله و پرده های جنینی است. گاو سالم باروری طبیعی را با تولید یك گوساله زنده در هرسال ( 13 – 12 ماه ) نشان می دهد. ناباروری[2] عدم تولید یا تأخیر در تولید سالانه گوساله زنده را نشان میدهد. اصطلاح كاهش باروری[3] حالت اخیر را بهتر نشان می دهد، درگاوههای ماده شیری این عارضه نه تنها در تولید نسلی از نسل موجود اختلال ایجاد می كند، بلكه در میزان تولید شیر هم اثر دارد زیرا آبستنی و زایمان برای شروع و ادامه شیردهی در این گونه لازم است ( 5 ).
فاصله دوزایش[4] متوالی معیاری برای اندازه گیری توانایی تولید مثل به كارمی رود و با محاسبه 10 ماه دوره شیرواری و 2 ماه به اصطلاح دوره خشكی به صورت تولید گوساله دریك سال بیان شده است. وقتی كه یك گاو پرتولید به دلیل داشتن مشكلات تولید مثلی ازگله حذف می شود نه تنها دامداریكی از با ارزشترین گاوهای گله اش را از دست می دهد بلكه فرصت حذف یك گاو كم تولید وكم ارزش را نیز ازدست می دهد. لیكن زیانهای اقتصادی ناشی از عدم باروری یا پایین بودن كیفیت باروری مسئله روز دامپروری است و درحقیقت كاهش باروری اساسی ترین موضوع در وضعیت پرورش گاو شیری می باشد (10 ).
وقتی كه تعداد زیادی ازگاوهای شیری به دلیل ناباروری حذف می شوند متوسط تولید گله كاهش می یابد وپیشرفت ژنتیكی كند می گردد. ضررهای ناشی از بی كفایتی تولید مثل گاوهای شیری عبارتند از:
ـ افزایش روزهای شیردهی و روزهای خشكی: اختلالات تولید مثلی عمر اقتصادی دام را كاهش داده و از طرف دیگر باعث طولانی ترشدن فاصله دوزایش می گردد. با طویل شدن این فاصله با اینكه شیر بیشتری به ازاء هر دوره شیرواری (لاكتاسیون) تولید می شود ولی تولید شیر به ازاء هر روز از زندگی دام پایین می آئید، زیرا گاوها روزهای بیشتری را درقسمت انتهایی لاكتاسیون یعنی زمانی كه تولید شیر پایین است طی می كنند، سپس تعداد روزهای شیردهی و روزهای خشكی دام افزایش می یابد.
ـ طولانی تر شدن فاصله دو زایش : خسارت ناشی از افزایش فاصله بین دوزایش به ازاء هر روزی كه فاصله دوزایش از 365 روز بیشترشود درانگلستان حدود 5/3 پوند برای هر رأس گاوشیری برآورده شده است (39).
- اختلالات تولید مثلی باعث كاهش زنده ماندن و یا قدرت ماندگاری تعداد گوساله های متولد شده در هر سال شده، در نتیجه تلیسه های كمتری جهت جایگزینی و فروش درگله تولید خواهد شد.
ـ هزینه جایگزینی وكاهش بهبود ژنتیكی گله: دربسیاری از بررسی ها اختلالات تولید مثل و در مرحله بعد كاهش تولید شیر در صدر مشكلات گله قراردارند و مهمترین علت حذف گاوها عنوان شده است. جهت افزایش متوسط شیرتولید شده درگله باید گاوهای كه تولید شیرشان كم است ازگله حذف نمود و این مسئله درصورتی امكان پذیراست كه ضررهای ناشی ازتولید مثل درحداقل باشد، ولی با افزایش میزان حذف ازگله به علت عدم باروری میزان حذف گاوهایی كه تولید شیرشان كم است نیزكاهش می یابد كه سبب كاهش پیشرفت ژنتیكی گله می گردد.
ـ هزینه های مربوط به مصرف اسپرم درصورت پایین بودن میزان آبستنی افزایش می یابد.
ـ توانایی تولید مثل ضعیف ناشی از اختلالات تولید مثل هزینه های زیادی در رابطه با خدمات دامپزشكی برای گاوهای مبتلا خواهد داشت (3).
باید توجه داشت كه یكی ازحساس ترین و بحرانی ترین مراحل درطول دوره تولید یك گاو زایمان و مراحل پس از آن می باشد، كه در این مرحله باید توجه خاصی به گاو معطوف داشت. دردوره پس از زایش گاوها ازنظربدنی در وضعیت مناسبی نبوده و نسبت به عوامل محیطی وعفونت ها بسیارحساس می باشند. عدم رعایت مسائل مربوط دراین دوره زمینه ساز بروز اختلالات تولید مثلی خواهد بود و عمراقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد (22). به هرحال تصمیم گیری دراین زمینه بدون شناخت روند تغییرات حوادث و اختلالاتی كه دراین دوره گریبانگیر دستگاه تولید مثل دام می گردد امكان پذیرنیست. طول دوره پس از زایش تحت تأثیرمجموعه ای ازعوامل شامل سن، نژاد، فصل، تغذیه، تعداد زایش، بیماریها واختلالات حین و پس از زایش قراردارد. دوره پس اززایش اغلب به دلیل به تأخیرافتادن درجمع شدن رحم[5]، تأخیردر برقراری مجدد سیكل استروس یا هر دو آنها طولانی می گردد و در واقع پایان این دوره را می توان زمان وقوع اولین استروسی كه طی آن دام مورد جفت گیری منجر به آبستنی قرارمی گیرد، نیزدانست ( 39 ).
[1] - Fertility
[2] - Infertility
[3] - Subfertility
[4] - calving interval
[5] - uterine Involution
...
ج- تركیبات رایج داخل رحمی
ج-1-آنتی بیوتیك ها
ج-1-1- تتراسیكلین ها :
اكسی تتراسیكلین یك آنتی بیوتیك وسیع الطیف فعال علیه بسیاری از میكروارگانیسم هاست كه در رحم گاو عفونت ایجاد می كنند. فعالیت اكسی تتراسیكلین توسط ذرات بافتی و عدم حضور اكسیژن به مقداركمی كاهش می یابد، عواملی كه از عمل اكسی تتراسیكلین موضعی ممانعت به عمل می آورند شامل توزیع یكنواخت دارو در دستگاه تولید مثلی، دزهای بالا كه به آندومتر صدمه وارد میكند و غلظت بالای دارو كه عمل سیستم ایمنی بدن را كاهش می دهد می باشد (7). آرتور (1996) بیان می دارد كه آنتی بیوتیك های وسیع الطیفی نظیر اكسی تتراسیكلین كه با دزی بیشتر از mg/kg 22 بطریق داخل رحمی استفاده می گردند در مجرا و بافت رحم حداقل غلظت مهاری ( MIC ) موثر را فراهم می آورند (5).
دو مشكل اساس این دارو افزایش مقاومت باكتریایی مرتبط با وسعت بكارگیری آنها و اثرات تخریشگری برروی موكوس رحم، واژن وسرویكس و ایجاد آندومتریت شیمیایی می باشد (57،33).
ج-1-2- پنی سیلین ها
در طول 4 هفته اول پس از زایش میكروارگانیسم های آلوده كننده رحم ( بی هوازی های گرم منفی ) پنی سیلیناز تولید می كنند بنابراین مصرف این دارو در دوره ابتدایی پس از زایش به طریق موضعی بی تأثیر می باشد، تا روز 30 بعد از زایش این ارگانیسم ها پاك شده و درمان داخل رحمی با پنی سیلین مفید می باشد( 21،14،9،7 ). اكسی تتراسیكلین بیشترین غلظت ضد میكروبی را در سطح آندومتر دارد و پنی سیلین هم از طریق عمومی از سروز تا میومتر و لوله های تخم بر را به خوبی پوشش می دهد. انفوزیون داخل رحمی پنی سیلین G سدیم (10 میلیون واحد بین المللی ) غلظت های درمانی را در مجرای رحم و آندومتر برای 24 ساعت فراهم می سازد. بهتر است برای درمان داخل رحمی از پنی سیلین های نیمه ساختگی استفاده شود زیرا جذب آنها نسبت به پنی سیلین در رحم كمتر است. بطور تجربی تزریق استرادیول بنزوات به روش داخل رحمی یا عضلانی به گاوهای سیكلیك سبب افزایش جذب پنی سیلین بنزیل سدیم از رحم گشته كه اثر مثبت استروژن بر جذب آنتی بیوتیك ها از این ارگان می باشد، به نظر می رسد كه این تأثیر به علت افزایش خون رحمی یا افزایش قابلیت نفوذپذیری آندومتر است كه به استروژن نسبت داده می شود ( 14،7 ).
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,
ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد برای كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان شهر تهران | ![]() |
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 53 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 137 |
ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد برای كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان شهر تهران
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
1-1- عنوان پژوهش ..........................................................................................................
1-2- بیان مسئله ................................................................................................................
1-3- اهداف پژوهش ........................................................................................................
1-4- سؤالات پژوهش ......................................................................................................
1-5- تعریف مفاهیم .........................................................................................................
فصل دوم: پیشینیه تحقیق
2-1- ویژگیهای گفتار كودكان دچار آسیب شنوایی ........................................................
2-1-1- اشتباهات در بعد زنجیرهای گفتار .......................................................................
2-1-2-- اشتباهات در بعد زبرزنجیرهای گفتار ..................................................................
2-2- خاصیتهای صوتی گفتار .......................................................................................
2-3- درك شنیداری گفتار ...............................................................................................
2-4- آموزش مهارتهای شنیداری برای كودكان دچار آسیب شنوایی ............................
2-5- انواع روشهای ارزیابی مهارتهای شنیداری برای كودكان دچار آسیب شنوایی ....
2-5-1- درآمد ..................................................................................................................
2-5-2- آزمونهای غیرفارسی ارزیابی مهارتهای شنیداری كودكان دچار آسیب شنوایی .
2-5-3- آزمونهای فارسی ارزیابی مهارتهای شنیداری برای كودكان دچار آسیب شنوایی ....
2-6- مروری بر اطلاعات و آمار موجود .............................................................................
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- نوع پژوهش ...............................................................................................................
3-2- محیط پژوهش ...........................................................................................................
3-3- جامعه و نمونة پژوهش .............................................................................................
3-4- روش گردآوری اطلاعات و مشخصات ابزار گردآوری اطلاعات ............................
3-5- نحوة انجام كار .........................................................................................................
3-5-1- پیشآزمون ...........................................................................................................
3-5-2- نحوة ارزشیابی آزمون ...........................................................................................
3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ................................................................................
3-7- نحوة رعایت نكات اخلاقی ......................................................................................
3-8- مشكلات اجرایی در انجام طرح ................................................................................
فصل چهارم : یافته های پژوهش...........................................................................................
4-1- درآمد...........................................................................................................................
4-2- اعتبار ساختاری آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد......................................
4-2-1- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسة امتیازات دوگروه كودكان دچار كم شنوایی شدید و عمیق....................................................................................................
4-2-2- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسه امتیازات دو گروه كودكان 3 و 4 ساله...................................................................................................................................
4-3- پایایی آزمون تعیین سطح مهارتهایی شنوایی خرداد....................................................
4-4- تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز آزمون..........................................
4-5- تأثیر میزان آموزشهای دریافتی كودك بر امتیاز آزمون.................................................
4-6- تأثیر نوع سمعك بر امتیاز آزمون.................................................................................
4-7- تأثیر سن كودك هنگام دریافت سمعك بر امتیاز آزمون..............................................
4-8- تأثیر جنسیت بر امتیاز آزمون.......................................................................................
4-9- یافته های توصیفی مدت زمان اجرای آزمون..............................................................
فصل پنجم :نتیجه گیری
5-1- بحث و نتیجه گیری
5-2- كاربرد پژوهش
5-3- پیشنهاد جهت تحقیقات آتی
منابع
References
پیوست 2: برگه كسب اطلاعات پایه ای
پیوست 3: برگه ثبت نتایج
پیوست 4 : تصاویر زیرآزمون تمایزگذاری بین اصوات
پیوست 5: تصاویر زیرآزمون شناسایی اصوات
پیوست 6: تصاویر زیرآزمون درك جمله
پیوست 1: داده های آماری
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (4-1) :نمایش تأثیر میزان آسیب شنوایی بر امتیازهای آزمون
نمودار (4-2) : تأثیر سن بر امتیازهای آزمون
نمودار (4-3) : نمایش همبستگی آزمون اولیه و مجدد
نمودار (4-4) :نمایش همبستگی ،در كل آزمون
نمودار (4-5) : تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز كل آزمون
نمودار (4-6) : تأثیر میزان آموزشهای دریافتی كودك بر امتیاز كل آزمون
نمودار (4-7) : تأثیر سن كودك هنگام دریافت سمعك بر امتیاز كل آزمون
نمودار (4-8): تأثیر نوع و آرایش سمعك و جنسیت بر امتیاز كل آزمون
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
فصل اول
طرح پژوهش
1-1- عنوان پژوهش
ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد برای كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان شهر تهران.
1-2- بیان مسئله
آسیب شنوایی در كودكان منجر به عوارض سوء متعددی میگردد كه از جمله این عوارض مشكلاتی در كسب مهارتهای شنوایی (یعنی كشف صدا، تمایز اصوات، شناسایی اصوات، درك گفتار و ...)، مشكلاتی در رشد طبیعی زبان، مشكلات عدیده گفتاری و غیره می باشند. برای غلبه بر این عوارض سوء، پس از آن كه كودك مناسبترین وسیله كمك شنوایی را دریافت نمود، باید آموزشهای ویژه در حیطههای گوناگون توانبخشی شنوایی مثل، تربیت شنوایی، زبانآموزی، تولید و اصلاح گفتار، مشاوره و غیره به فراخور نیاز كودك ارائه شود. ترتیب شنوایی، نوعی آموزش ویژه برای ایجاد و یا بهبود مهارتهای شنوایی است. اما چگونه میتوان فهمید كه سطح مهارتهای شنوایی كودك چقدر است و او به كدامیك از آموزشها در حیطه تربیت شنوایی نیاز دارد؟ این اولین سؤا لی است كه شنواییشناسان در حیطه توانبخشی شنوایی با آن روبرو هستند. روش درست این است كه ابتدا آزمونهای شنوایی مختلف روی كودك انجام شود، سپس پاسخهای وی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بدینگونه كه باید آنچه را كه به كودك گفته شده (محرك) و از وی انتظار میرود را با نوع پاسخی كه میدهد، مقایسه نمود (اربر[1]، 1982). مربیان كودكان ناشنوا، مایلند هر یك از شاگردان خود را با روش و وسیله یكسان ارزیابی نموده و با توجه به نتیجه ارزیابی تواناییهای شنوایی شاگردان، آنها را برای قرارگیری در برنامههای آموزشی تربیت شنوایی، طبقهبندی نمایند.
نربون وشو در سال 1989 چند دلیل برای اهمیت انجام ارزیابیهای توانایی بازشناسی شنیداری ذكر نمودند:
الف) ضمانت اجرایی برای آغاز تربیت شنوایی است.
ب) پس از یك دوره درمان، صرفنظر از نوع روشی كه در درك گفتار فراهم شده باشد، با اندازه گیریهای مجدد، مقدار پیشرفت درك گفتار در مقایسه با نتایج آزمون قبلی تعیین می گردد.
ج ) ناتواناییهای خاصی كه منجر به مشكل درك گفتار شده، شناسایی می گردد تا متعاقباً در برنامه ترتیب شنوایی لحاظ شوند.
از دیگر دلایل ارزیابی مهارتهای شنیداری می توان به موارد زیر اشاره كرد:
1- استفاده از این آزمونها به عنوان راهنمایی برای طراحی برنامه درمانی.
2- اطلاعاتی در زمینه انتخاب یا تغییر روشهای آموزشی مختلف فراهم مینماید.
3- تمرینات مناسب گفتاری و شنیداری توسط درمانگران انتخاب میشود.
باید اذعان داشت كه آزمونهای شنوایی و گفتاری استاندارد شده موجود قادر به تخمین دقیق سطح مهارتهای شنوایی كودكان دچار آسیب شنوایی نیستند. زیرا اولاً برای كودكان شنوا استاندارد شدهاند و از آنجا كه مشكل درك گفتار، بیشتر در آسیب شنوایی است. بنابراین میزان درك گفتار دو كودك شنوا و ناشنوای همسن بسیار از هم فاصله دارد. ثانیاً در آن دسته از آزمونهایی كه پاسخ كودك شفاهی است، به دلیل وجود مشكلات گفتاری، برای كودكان دچار آسیب شنوایی قابلیت اجرا ندارد. بنابراین برای تعیین سطح مهارتهای شنوایی كودكان دچار آسیب شنوایی به آزمونی معتبر و پایا نیاز داریم.
در سال 1375، یك نوع آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی به نام آزمون مدرس برای كودكان كمشنوای 6 تا 7 ساله فارسیزبان استاندارد شد (احمدی، 1375) و در سال 1382 آزمون سطحبندی دیگری بر مبنای آزمون اپت/های[2] (آلن[3] و سرواتكا[4]، 1994) برای افراد مبتلا به كمشنوایی ملایم تا عمیق ردة سنی 5 تا 20 سال ساخته و ارزشیابی شد (مظاهر یزدی، 1382). بعلاوه در چند سال اخیر بر اهمیت تشخیص سریع آسیبشنوایی برای ارائه هر چه سریعتر خدمات توانبخشی تأكید می شود. یاشیناگا - ایتانو[5] و همكارانش (1998) مطالعه ای را در دو گروه از كودكان دچار آسیب شنوائی انجام دادند كه در یك گروه تشخیص كم شنوایی قبل از 6 ماهگی بوده و در گروه دیگر بعد از 6 ماهگی . هر یك از كودكان ظرف دوماه مداخلات توانبخشی و درمانی را دریافت كردند.
[1]- Erber, N.P.
[2]- Avditary Perception Test for the Hearing Impaired (APT/HI)
[3]- Alen
[4]- Serwatka
[5] - yashinaga - Itano
...
فصل دوم
پیشینه تحقیق
2-1- ویژگیهای گفتار كودكان دچار آسیب شنوایی:
اغلب هنگامی كه درباره گفتار كودكان دچار آسیب شنوایی صحبت میگردد، خطاهای بعد زنجیرهای (اشتباهات در اصوات گفتاری) و خطاهای بعد زبرزنجیرهای (اشتباهات در ریتم گفتار، پروزودی، زیروبمی، سرعت، شدت و دیرش آواها و كلمات) مطرح میشود. طبق قاعدهای كلی، باقیمانده شنوایی بیشتر، منجر به خطاهای كمتری در بعد زنجیرهای و زبرزنجیرهای گفتار میشود (جارالهی، 1379).
2-1-1- اشتباهات در بعد زنجیرهای گفتار[1]
كودكان دچار آسیب شنوایی، در تلفظ واكهها و همخوانهای سادi و مركب، اشتباهات بسیاری دارند. بررسی تعدادی كودك كه از سمعك استفاده میكردند و میانگین سطح شنوایی آنها، 95 دسیبل HL بود نشان داد كه 56% همه واكهها و همخوانهای مركب و 72% همه همخوانها توسط آنها اشتباه تشخیص داده شده بود (ماركیدز، 1970؛ به نقل از تای موری، 1998). تعجبی ندارد كه رابطه معكلوسی بین اشتباهات واكه و همخوان و قابلیت فهم كلی وجود داشته باشد. همچنان كه تعداد اشتباهات در گفتار كودك افزایش مییابد، قابلیت نهم آن گفتار كاهش مییابد (اسمیت، 1975؛ به نقل از تای موری، 1998).
2-1-2- اشتباهات در بعد زبرزنجیرهای گفتار
كودكانی كه دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق هستند، گفتارشان متمایز از گفتار كودكان شنوای همسن آنها است. گفتار آنها اغلب توأم با تنفس، دشواری، انقطاع و بدون وزن و نواخت مناسب به گوش میرسد. اشتباهات در الگوهای زبرزنجیرهای در تولید این گفتار نابجا مؤثر است. این اشتباهات عبارتند از: اشتباه در فشار، سرعت صحبت كردن، هماهنگی در تولید، كنترل تنفس، زیروبمی و شدت (جارالهی، 1379).
2-2- خاصیتهای صوتی گفتار
برای درك چگونگی دریافت گفتار، آگاهی از خاصیتهای صوتی آن، ضروری است. این خاصیتها از سه جنبه شدت، بسامد و دیرش (تداوم زمانی) قابل بررسی هستند (احمدی، 1375).
[1] - Segmental
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,
ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد برای كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان شهر تهران | ![]() |
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 53 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 137 |
ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد برای كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان شهر تهران
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
1-1- عنوان پژوهش ..........................................................................................................
1-2- بیان مسئله ................................................................................................................
1-3- اهداف پژوهش ........................................................................................................
1-4- سؤالات پژوهش ......................................................................................................
1-5- تعریف مفاهیم .........................................................................................................
فصل دوم: پیشینیه تحقیق
2-1- ویژگیهای گفتار كودكان دچار آسیب شنوایی ........................................................
2-1-1- اشتباهات در بعد زنجیرهای گفتار .......................................................................
2-1-2-- اشتباهات در بعد زبرزنجیرهای گفتار ..................................................................
2-2- خاصیتهای صوتی گفتار .......................................................................................
2-3- درك شنیداری گفتار ...............................................................................................
2-4- آموزش مهارتهای شنیداری برای كودكان دچار آسیب شنوایی ............................
2-5- انواع روشهای ارزیابی مهارتهای شنیداری برای كودكان دچار آسیب شنوایی ....
2-5-1- درآمد ..................................................................................................................
2-5-2- آزمونهای غیرفارسی ارزیابی مهارتهای شنیداری كودكان دچار آسیب شنوایی .
2-5-3- آزمونهای فارسی ارزیابی مهارتهای شنیداری برای كودكان دچار آسیب شنوایی ....
2-6- مروری بر اطلاعات و آمار موجود .............................................................................
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- نوع پژوهش ...............................................................................................................
3-2- محیط پژوهش ...........................................................................................................
3-3- جامعه و نمونة پژوهش .............................................................................................
3-4- روش گردآوری اطلاعات و مشخصات ابزار گردآوری اطلاعات ............................
3-5- نحوة انجام كار .........................................................................................................
3-5-1- پیشآزمون ...........................................................................................................
3-5-2- نحوة ارزشیابی آزمون ...........................................................................................
3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ................................................................................
3-7- نحوة رعایت نكات اخلاقی ......................................................................................
3-8- مشكلات اجرایی در انجام طرح ................................................................................
فصل چهارم : یافته های پژوهش...........................................................................................
4-1- درآمد...........................................................................................................................
4-2- اعتبار ساختاری آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد......................................
4-2-1- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسة امتیازات دوگروه كودكان دچار كم شنوایی شدید و عمیق....................................................................................................
4-2-2- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسه امتیازات دو گروه كودكان 3 و 4 ساله...................................................................................................................................
4-3- پایایی آزمون تعیین سطح مهارتهایی شنوایی خرداد....................................................
4-4- تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز آزمون..........................................
4-5- تأثیر میزان آموزشهای دریافتی كودك بر امتیاز آزمون.................................................
4-6- تأثیر نوع سمعك بر امتیاز آزمون.................................................................................
4-7- تأثیر سن كودك هنگام دریافت سمعك بر امتیاز آزمون..............................................
4-8- تأثیر جنسیت بر امتیاز آزمون.......................................................................................
4-9- یافته های توصیفی مدت زمان اجرای آزمون..............................................................
فصل پنجم :نتیجه گیری
5-1- بحث و نتیجه گیری
5-2- كاربرد پژوهش
5-3- پیشنهاد جهت تحقیقات آتی
منابع
References
پیوست 2: برگه كسب اطلاعات پایه ای
پیوست 3: برگه ثبت نتایج
پیوست 4 : تصاویر زیرآزمون تمایزگذاری بین اصوات
پیوست 5: تصاویر زیرآزمون شناسایی اصوات
پیوست 6: تصاویر زیرآزمون درك جمله
پیوست 1: داده های آماری
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (4-1) :نمایش تأثیر میزان آسیب شنوایی بر امتیازهای آزمون
نمودار (4-2) : تأثیر سن بر امتیازهای آزمون
نمودار (4-3) : نمایش همبستگی آزمون اولیه و مجدد
نمودار (4-4) :نمایش همبستگی ،در كل آزمون
نمودار (4-5) : تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز كل آزمون
نمودار (4-6) : تأثیر میزان آموزشهای دریافتی كودك بر امتیاز كل آزمون
نمودار (4-7) : تأثیر سن كودك هنگام دریافت سمعك بر امتیاز كل آزمون
نمودار (4-8): تأثیر نوع و آرایش سمعك و جنسیت بر امتیاز كل آزمون
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
فصل اول
طرح پژوهش
1-1- عنوان پژوهش
ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد برای كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان شهر تهران.
1-2- بیان مسئله
آسیب شنوایی در كودكان منجر به عوارض سوء متعددی میگردد كه از جمله این عوارض مشكلاتی در كسب مهارتهای شنوایی (یعنی كشف صدا، تمایز اصوات، شناسایی اصوات، درك گفتار و ...)، مشكلاتی در رشد طبیعی زبان، مشكلات عدیده گفتاری و غیره می باشند. برای غلبه بر این عوارض سوء، پس از آن كه كودك مناسبترین وسیله كمك شنوایی را دریافت نمود، باید آموزشهای ویژه در حیطههای گوناگون توانبخشی شنوایی مثل، تربیت شنوایی، زبانآموزی، تولید و اصلاح گفتار، مشاوره و غیره به فراخور نیاز كودك ارائه شود. ترتیب شنوایی، نوعی آموزش ویژه برای ایجاد و یا بهبود مهارتهای شنوایی است. اما چگونه میتوان فهمید كه سطح مهارتهای شنوایی كودك چقدر است و او به كدامیك از آموزشها در حیطه تربیت شنوایی نیاز دارد؟ این اولین سؤا لی است كه شنواییشناسان در حیطه توانبخشی شنوایی با آن روبرو هستند. روش درست این است كه ابتدا آزمونهای شنوایی مختلف روی كودك انجام شود، سپس پاسخهای وی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بدینگونه كه باید آنچه را كه به كودك گفته شده (محرك) و از وی انتظار میرود را با نوع پاسخی كه میدهد، مقایسه نمود (اربر[1]، 1982). مربیان كودكان ناشنوا، مایلند هر یك از شاگردان خود را با روش و وسیله یكسان ارزیابی نموده و با توجه به نتیجه ارزیابی تواناییهای شنوایی شاگردان، آنها را برای قرارگیری در برنامههای آموزشی تربیت شنوایی، طبقهبندی نمایند.
نربون وشو در سال 1989 چند دلیل برای اهمیت انجام ارزیابیهای توانایی بازشناسی شنیداری ذكر نمودند:
الف) ضمانت اجرایی برای آغاز تربیت شنوایی است.
ب) پس از یك دوره درمان، صرفنظر از نوع روشی كه در درك گفتار فراهم شده باشد، با اندازه گیریهای مجدد، مقدار پیشرفت درك گفتار در مقایسه با نتایج آزمون قبلی تعیین می گردد.
ج ) ناتواناییهای خاصی كه منجر به مشكل درك گفتار شده، شناسایی می گردد تا متعاقباً در برنامه ترتیب شنوایی لحاظ شوند.
از دیگر دلایل ارزیابی مهارتهای شنیداری می توان به موارد زیر اشاره كرد:
1- استفاده از این آزمونها به عنوان راهنمایی برای طراحی برنامه درمانی.
2- اطلاعاتی در زمینه انتخاب یا تغییر روشهای آموزشی مختلف فراهم مینماید.
3- تمرینات مناسب گفتاری و شنیداری توسط درمانگران انتخاب میشود.
باید اذعان داشت كه آزمونهای شنوایی و گفتاری استاندارد شده موجود قادر به تخمین دقیق سطح مهارتهای شنوایی كودكان دچار آسیب شنوایی نیستند. زیرا اولاً برای كودكان شنوا استاندارد شدهاند و از آنجا كه مشكل درك گفتار، بیشتر در آسیب شنوایی است. بنابراین میزان درك گفتار دو كودك شنوا و ناشنوای همسن بسیار از هم فاصله دارد. ثانیاً در آن دسته از آزمونهایی كه پاسخ كودك شفاهی است، به دلیل وجود مشكلات گفتاری، برای كودكان دچار آسیب شنوایی قابلیت اجرا ندارد. بنابراین برای تعیین سطح مهارتهای شنوایی كودكان دچار آسیب شنوایی به آزمونی معتبر و پایا نیاز داریم.
در سال 1375، یك نوع آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی به نام آزمون مدرس برای كودكان كمشنوای 6 تا 7 ساله فارسیزبان استاندارد شد (احمدی، 1375) و در سال 1382 آزمون سطحبندی دیگری بر مبنای آزمون اپت/های[2] (آلن[3] و سرواتكا[4]، 1994) برای افراد مبتلا به كمشنوایی ملایم تا عمیق ردة سنی 5 تا 20 سال ساخته و ارزشیابی شد (مظاهر یزدی، 1382). بعلاوه در چند سال اخیر بر اهمیت تشخیص سریع آسیبشنوایی برای ارائه هر چه سریعتر خدمات توانبخشی تأكید می شود. یاشیناگا - ایتانو[5] و همكارانش (1998) مطالعه ای را در دو گروه از كودكان دچار آسیب شنوائی انجام دادند كه در یك گروه تشخیص كم شنوایی قبل از 6 ماهگی بوده و در گروه دیگر بعد از 6 ماهگی . هر یك از كودكان ظرف دوماه مداخلات توانبخشی و درمانی را دریافت كردند.
[1]- Erber, N.P.
[2]- Avditary Perception Test for the Hearing Impaired (APT/HI)
[3]- Alen
[4]- Serwatka
[5] - yashinaga - Itano
...
فصل دوم
پیشینه تحقیق
2-1- ویژگیهای گفتار كودكان دچار آسیب شنوایی:
اغلب هنگامی كه درباره گفتار كودكان دچار آسیب شنوایی صحبت میگردد، خطاهای بعد زنجیرهای (اشتباهات در اصوات گفتاری) و خطاهای بعد زبرزنجیرهای (اشتباهات در ریتم گفتار، پروزودی، زیروبمی، سرعت، شدت و دیرش آواها و كلمات) مطرح میشود. طبق قاعدهای كلی، باقیمانده شنوایی بیشتر، منجر به خطاهای كمتری در بعد زنجیرهای و زبرزنجیرهای گفتار میشود (جارالهی، 1379).
2-1-1- اشتباهات در بعد زنجیرهای گفتار[1]
كودكان دچار آسیب شنوایی، در تلفظ واكهها و همخوانهای سادi و مركب، اشتباهات بسیاری دارند. بررسی تعدادی كودك كه از سمعك استفاده میكردند و میانگین سطح شنوایی آنها، 95 دسیبل HL بود نشان داد كه 56% همه واكهها و همخوانهای مركب و 72% همه همخوانها توسط آنها اشتباه تشخیص داده شده بود (ماركیدز، 1970؛ به نقل از تای موری، 1998). تعجبی ندارد كه رابطه معكلوسی بین اشتباهات واكه و همخوان و قابلیت فهم كلی وجود داشته باشد. همچنان كه تعداد اشتباهات در گفتار كودك افزایش مییابد، قابلیت نهم آن گفتار كاهش مییابد (اسمیت، 1975؛ به نقل از تای موری، 1998).
2-1-2- اشتباهات در بعد زبرزنجیرهای گفتار
كودكانی كه دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق هستند، گفتارشان متمایز از گفتار كودكان شنوای همسن آنها است. گفتار آنها اغلب توأم با تنفس، دشواری، انقطاع و بدون وزن و نواخت مناسب به گوش میرسد. اشتباهات در الگوهای زبرزنجیرهای در تولید این گفتار نابجا مؤثر است. این اشتباهات عبارتند از: اشتباه در فشار، سرعت صحبت كردن، هماهنگی در تولید، كنترل تنفس، زیروبمی و شدت (جارالهی، 1379).
2-2- خاصیتهای صوتی گفتار
برای درك چگونگی دریافت گفتار، آگاهی از خاصیتهای صوتی آن، ضروری است. این خاصیتها از سه جنبه شدت، بسامد و دیرش (تداوم زمانی) قابل بررسی هستند (احمدی، 1375).
[1] - Segmental
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,
ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد برای كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان شهر تهران | ![]() |
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 53 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 137 |
ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد برای كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان شهر تهران
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
1-1- عنوان پژوهش ..........................................................................................................
1-2- بیان مسئله ................................................................................................................
1-3- اهداف پژوهش ........................................................................................................
1-4- سؤالات پژوهش ......................................................................................................
1-5- تعریف مفاهیم .........................................................................................................
فصل دوم: پیشینیه تحقیق
2-1- ویژگیهای گفتار كودكان دچار آسیب شنوایی ........................................................
2-1-1- اشتباهات در بعد زنجیرهای گفتار .......................................................................
2-1-2-- اشتباهات در بعد زبرزنجیرهای گفتار ..................................................................
2-2- خاصیتهای صوتی گفتار .......................................................................................
2-3- درك شنیداری گفتار ...............................................................................................
2-4- آموزش مهارتهای شنیداری برای كودكان دچار آسیب شنوایی ............................
2-5- انواع روشهای ارزیابی مهارتهای شنیداری برای كودكان دچار آسیب شنوایی ....
2-5-1- درآمد ..................................................................................................................
2-5-2- آزمونهای غیرفارسی ارزیابی مهارتهای شنیداری كودكان دچار آسیب شنوایی .
2-5-3- آزمونهای فارسی ارزیابی مهارتهای شنیداری برای كودكان دچار آسیب شنوایی ....
2-6- مروری بر اطلاعات و آمار موجود .............................................................................
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- نوع پژوهش ...............................................................................................................
3-2- محیط پژوهش ...........................................................................................................
3-3- جامعه و نمونة پژوهش .............................................................................................
3-4- روش گردآوری اطلاعات و مشخصات ابزار گردآوری اطلاعات ............................
3-5- نحوة انجام كار .........................................................................................................
3-5-1- پیشآزمون ...........................................................................................................
3-5-2- نحوة ارزشیابی آزمون ...........................................................................................
3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ................................................................................
3-7- نحوة رعایت نكات اخلاقی ......................................................................................
3-8- مشكلات اجرایی در انجام طرح ................................................................................
فصل چهارم : یافته های پژوهش...........................................................................................
4-1- درآمد...........................................................................................................................
4-2- اعتبار ساختاری آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد......................................
4-2-1- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسة امتیازات دوگروه كودكان دچار كم شنوایی شدید و عمیق....................................................................................................
4-2-2- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسه امتیازات دو گروه كودكان 3 و 4 ساله...................................................................................................................................
4-3- پایایی آزمون تعیین سطح مهارتهایی شنوایی خرداد....................................................
4-4- تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز آزمون..........................................
4-5- تأثیر میزان آموزشهای دریافتی كودك بر امتیاز آزمون.................................................
4-6- تأثیر نوع سمعك بر امتیاز آزمون.................................................................................
4-7- تأثیر سن كودك هنگام دریافت سمعك بر امتیاز آزمون..............................................
4-8- تأثیر جنسیت بر امتیاز آزمون.......................................................................................
4-9- یافته های توصیفی مدت زمان اجرای آزمون..............................................................
فصل پنجم :نتیجه گیری
5-1- بحث و نتیجه گیری
5-2- كاربرد پژوهش
5-3- پیشنهاد جهت تحقیقات آتی
منابع
References
پیوست 2: برگه كسب اطلاعات پایه ای
پیوست 3: برگه ثبت نتایج
پیوست 4 : تصاویر زیرآزمون تمایزگذاری بین اصوات
پیوست 5: تصاویر زیرآزمون شناسایی اصوات
پیوست 6: تصاویر زیرآزمون درك جمله
پیوست 1: داده های آماری
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (4-1) :نمایش تأثیر میزان آسیب شنوایی بر امتیازهای آزمون
نمودار (4-2) : تأثیر سن بر امتیازهای آزمون
نمودار (4-3) : نمایش همبستگی آزمون اولیه و مجدد
نمودار (4-4) :نمایش همبستگی ،در كل آزمون
نمودار (4-5) : تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز كل آزمون
نمودار (4-6) : تأثیر میزان آموزشهای دریافتی كودك بر امتیاز كل آزمون
نمودار (4-7) : تأثیر سن كودك هنگام دریافت سمعك بر امتیاز كل آزمون
نمودار (4-8): تأثیر نوع و آرایش سمعك و جنسیت بر امتیاز كل آزمون
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
فصل اول
طرح پژوهش
1-1- عنوان پژوهش
ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد برای كودكان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان شهر تهران.
1-2- بیان مسئله
آسیب شنوایی در كودكان منجر به عوارض سوء متعددی میگردد كه از جمله این عوارض مشكلاتی در كسب مهارتهای شنوایی (یعنی كشف صدا، تمایز اصوات، شناسایی اصوات، درك گفتار و ...)، مشكلاتی در رشد طبیعی زبان، مشكلات عدیده گفتاری و غیره می باشند. برای غلبه بر این عوارض سوء، پس از آن كه كودك مناسبترین وسیله كمك شنوایی را دریافت نمود، باید آموزشهای ویژه در حیطههای گوناگون توانبخشی شنوایی مثل، تربیت شنوایی، زبانآموزی، تولید و اصلاح گفتار، مشاوره و غیره به فراخور نیاز كودك ارائه شود. ترتیب شنوایی، نوعی آموزش ویژه برای ایجاد و یا بهبود مهارتهای شنوایی است. اما چگونه میتوان فهمید كه سطح مهارتهای شنوایی كودك چقدر است و او به كدامیك از آموزشها در حیطه تربیت شنوایی نیاز دارد؟ این اولین سؤا لی است كه شنواییشناسان در حیطه توانبخشی شنوایی با آن روبرو هستند. روش درست این است كه ابتدا آزمونهای شنوایی مختلف روی كودك انجام شود، سپس پاسخهای وی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بدینگونه كه باید آنچه را كه به كودك گفته شده (محرك) و از وی انتظار میرود را با نوع پاسخی كه میدهد، مقایسه نمود (اربر[1]، 1982). مربیان كودكان ناشنوا، مایلند هر یك از شاگردان خود را با روش و وسیله یكسان ارزیابی نموده و با توجه به نتیجه ارزیابی تواناییهای شنوایی شاگردان، آنها را برای قرارگیری در برنامههای آموزشی تربیت شنوایی، طبقهبندی نمایند.
نربون وشو در سال 1989 چند دلیل برای اهمیت انجام ارزیابیهای توانایی بازشناسی شنیداری ذكر نمودند:
الف) ضمانت اجرایی برای آغاز تربیت شنوایی است.
ب) پس از یك دوره درمان، صرفنظر از نوع روشی كه در درك گفتار فراهم شده باشد، با اندازه گیریهای مجدد، مقدار پیشرفت درك گفتار در مقایسه با نتایج آزمون قبلی تعیین می گردد.
ج ) ناتواناییهای خاصی كه منجر به مشكل درك گفتار شده، شناسایی می گردد تا متعاقباً در برنامه ترتیب شنوایی لحاظ شوند.
از دیگر دلایل ارزیابی مهارتهای شنیداری می توان به موارد زیر اشاره كرد:
1- استفاده از این آزمونها به عنوان راهنمایی برای طراحی برنامه درمانی.
2- اطلاعاتی در زمینه انتخاب یا تغییر روشهای آموزشی مختلف فراهم مینماید.
3- تمرینات مناسب گفتاری و شنیداری توسط درمانگران انتخاب میشود.
باید اذعان داشت كه آزمونهای شنوایی و گفتاری استاندارد شده موجود قادر به تخمین دقیق سطح مهارتهای شنوایی كودكان دچار آسیب شنوایی نیستند. زیرا اولاً برای كودكان شنوا استاندارد شدهاند و از آنجا كه مشكل درك گفتار، بیشتر در آسیب شنوایی است. بنابراین میزان درك گفتار دو كودك شنوا و ناشنوای همسن بسیار از هم فاصله دارد. ثانیاً در آن دسته از آزمونهایی كه پاسخ كودك شفاهی است، به دلیل وجود مشكلات گفتاری، برای كودكان دچار آسیب شنوایی قابلیت اجرا ندارد. بنابراین برای تعیین سطح مهارتهای شنوایی كودكان دچار آسیب شنوایی به آزمونی معتبر و پایا نیاز داریم.
در سال 1375، یك نوع آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی به نام آزمون مدرس برای كودكان كمشنوای 6 تا 7 ساله فارسیزبان استاندارد شد (احمدی، 1375) و در سال 1382 آزمون سطحبندی دیگری بر مبنای آزمون اپت/های[2] (آلن[3] و سرواتكا[4]، 1994) برای افراد مبتلا به كمشنوایی ملایم تا عمیق ردة سنی 5 تا 20 سال ساخته و ارزشیابی شد (مظاهر یزدی، 1382). بعلاوه در چند سال اخیر بر اهمیت تشخیص سریع آسیبشنوایی برای ارائه هر چه سریعتر خدمات توانبخشی تأكید می شود. یاشیناگا - ایتانو[5] و همكارانش (1998) مطالعه ای را در دو گروه از كودكان دچار آسیب شنوائی انجام دادند كه در یك گروه تشخیص كم شنوایی قبل از 6 ماهگی بوده و در گروه دیگر بعد از 6 ماهگی . هر یك از كودكان ظرف دوماه مداخلات توانبخشی و درمانی را دریافت كردند.
[1]- Erber, N.P.
[2]- Avditary Perception Test for the Hearing Impaired (APT/HI)
[3]- Alen
[4]- Serwatka
[5] - yashinaga - Itano
...
فصل دوم
پیشینه تحقیق
2-1- ویژگیهای گفتار كودكان دچار آسیب شنوایی:
اغلب هنگامی كه درباره گفتار كودكان دچار آسیب شنوایی صحبت میگردد، خطاهای بعد زنجیرهای (اشتباهات در اصوات گفتاری) و خطاهای بعد زبرزنجیرهای (اشتباهات در ریتم گفتار، پروزودی، زیروبمی، سرعت، شدت و دیرش آواها و كلمات) مطرح میشود. طبق قاعدهای كلی، باقیمانده شنوایی بیشتر، منجر به خطاهای كمتری در بعد زنجیرهای و زبرزنجیرهای گفتار میشود (جارالهی، 1379).
2-1-1- اشتباهات در بعد زنجیرهای گفتار[1]
كودكان دچار آسیب شنوایی، در تلفظ واكهها و همخوانهای سادi و مركب، اشتباهات بسیاری دارند. بررسی تعدادی كودك كه از سمعك استفاده میكردند و میانگین سطح شنوایی آنها، 95 دسیبل HL بود نشان داد كه 56% همه واكهها و همخوانهای مركب و 72% همه همخوانها توسط آنها اشتباه تشخیص داده شده بود (ماركیدز، 1970؛ به نقل از تای موری، 1998). تعجبی ندارد كه رابطه معكلوسی بین اشتباهات واكه و همخوان و قابلیت فهم كلی وجود داشته باشد. همچنان كه تعداد اشتباهات در گفتار كودك افزایش مییابد، قابلیت نهم آن گفتار كاهش مییابد (اسمیت، 1975؛ به نقل از تای موری، 1998).
2-1-2- اشتباهات در بعد زبرزنجیرهای گفتار
كودكانی كه دچار آسیب شنوایی شدید و عمیق هستند، گفتارشان متمایز از گفتار كودكان شنوای همسن آنها است. گفتار آنها اغلب توأم با تنفس، دشواری، انقطاع و بدون وزن و نواخت مناسب به گوش میرسد. اشتباهات در الگوهای زبرزنجیرهای در تولید این گفتار نابجا مؤثر است. این اشتباهات عبارتند از: اشتباه در فشار، سرعت صحبت كردن، هماهنگی در تولید، كنترل تنفس، زیروبمی و شدت (جارالهی، 1379).
2-2- خاصیتهای صوتی گفتار
برای درك چگونگی دریافت گفتار، آگاهی از خاصیتهای صوتی آن، ضروری است. این خاصیتها از سه جنبه شدت، بسامد و دیرش (تداوم زمانی) قابل بررسی هستند (احمدی، 1375).
[1] - Segmental
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,